Binnenkort

Binnenkort

Hé, dat is geen koolmees!

Jennifer Romeijn | vrijdag 2 april 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 626x

Op 29 maart waren er opeens twee bezoekers in de nestkast. De oplettende kijkers hebben het vast gezien: dit waren geen koolmezen! Dit waren twee pimpelmezen. Na wat heen en weer vliegen rond de opening van de nestkast, durfden ze het toch aan en sprongen ze de nestkast in…
De pimpelmees (links) en koolmees (rechts) naast elkaar. Zoek de verschillen!

Maar gelukkig waren ze er ook zo weer uit ;). Mocht je nou denken: oh help, hoe houd ik deze twee mezensoorten uit elkaar? Geen paniek! Vandaag een (opfris)cursus ‘Hoe herken ik de koolmees en pimpelmees?’

Verschillen en overeenkomsten

Allereerst de overeenkomsten. De twee mezensoorten zijn allebei lid van de mezenfamilie en hebben ongeveer hetzelfde silhouet, witte wangen en een frisgele buik.

Maar dan: de verschillen. De binnencamera geeft alleen beeld in zwart-wit, maar ook zonder hun kenmerkende kleuren kun je de verschillen tussen de kool- en pimpelmees goed zien.

>> De koolmees heeft een zwarte hoofdkap, de pimpelmees een blauwe pet.

>> De koolmees heeft een zwarte borststreep (de ‘stropdas’), terwijl de pimpelmees te herkennen is aan zijn dunne, zwarte oogstreep (‘brilletje’). De borststreep van de koolmees loopt over de borst en buik van de vogel en – leuk om te weten – hieraan kun je ook herkennen of je een mannetje of vrouwtje voor je hebt. Bij mannetjes is de stropdasstreep namelijk dikker en loopt deze helemaal door tot onder de pootjes, terwijl de streep bij de vrouwtjes smaller is en minder ver doorloopt.

>> De koolmees is een slagje groter dan de pimpelmees, de pimpelmees wordt daarom ook soms de ‘kleine broer’ van de koolmees genoemd. Kijk maar eens op de foto hierboven, zie je het verschil in grootte tussen beide vogels? Rond de pimpelmees is nog genoeg ruimte te zien, terwijl de koolmees bijna de hele kast vult. Doordat de pimpelmees kleiner is, zul je deze vogel ook vaker op z’n kop aan een tak zien bungelen dan een koolmees.

>> Tot slot maakt de pimpelmees door zijn blauwige vleugels een meer blauwe indruk dan zijn ‘grote broer’. Als je dus een blauw-gele vogel in meesformaat aan een tak ziet bungelen, is de kans groot dat je met een pimpelmees te maken hebt!

De twee pimpelmezen op bezoek