Wie is toch die man...

Bart Franken | zaterdag 13 maart 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 738x

Het vlees snijden doet hij niet eens, broeden ho maar... hij is bijna nooit thuis... en voeren zit er nu ook nog niet in!! Wie is toch die man?
De man brengt een muis in de kast.

Even een mededeling vooraf

Voor de kijkers die nu hoopvol aan dit blog beginnen: Nee. Dit wordt geen blog over welk mannetje dit is, waar hij vandaan komt etc. We hebben geen idee welk mannetje bij deze kast voor het eten zorgt :) (hoewel we vermoeden dat het hetzelfde mannetje betreft als vorig jaar). Zeker weten doen we het pas als hij een ring heeft die we af kunnen lezen, maar helaas zit het mannetje vrijwel nooit in de kast als we kuikens ringen en dus blijft hij min of meer anoniem (#vindikleuk!). Dus zo'n blog wordt dit niet.

Nee... dit blog wordt een ode aan die mysterieuze vent die op zondag de kuikens brengt.

Mannetje cruciale rol

Ik zat op de bank eens rustig terug te lezen in de blogs van afgelopen jaren. En hoewel we vaak over het mannetje vertellen in onze blogs, wordt hij toch vaak als bijzaak genoemd. Uiteraard enigzins logisch, hij komt zo weinig in beeld dat vrouwtje, eieren en kuikens vaak de aandacht opeisen. Maar ondanks dat hij zelfs niet het vlees snijdt (op een bepaald moment valt er ook niks meer te snijden maar is het hap-slik-weg), is het mannetje ontzettend belangrijk, hij brengt namelijk de prooi op de plank.

Het mannetje bij de Bosuilen begint al vroeg in het seizoen (winter, welteverstaan) met zijn eerste acties. Hoewel de uilen jaarrond in hun territorium rondhangen, begint zich dat richting het einde van het jaar meer te centreren rond de nestholte, in dit geval de kast. Het mannetje roept het vrouwtje naar de kast en versiert haar met de meest lekkere hapjes om te laten zien dat hij goed voor haar en de kuikens kan zorgen.

Thuisbezorgd

Zodra het vrouwtje op eieren zit, is dat ook zijn enige maar cruciale taak. Het mannetje broedt bij de bosuilen niet en als het vrouwtje zelf moet jagen, krijgen de eieren niet genoeg warmte om zich te ontwikkelen.

Zodra de kuikens er zijn is het alle hens aan dek, want ineens zijn er nog meer monden te voeden. Er zijn maar weinig gevallen bekend waarin het vrouwtje, na het wegvallen van een mannetje, nog succesvol een nest met meerdere kuikens groot krijgt.

Eigen huis en haard verdedigen

Naast het brood op de plank, zorgt het mannetje er ook voor dat het territorium bewaakt wordt. Wanneer we op de webcams vanuit het bos zijn spookachtige 'oe-hoe-hoe-hooeee' geluid horen, kan het ook betekenen dat hij andere uilen in de omgeving laat weten dat dit plekje al bezet is.

Zo is Man Bosuil druk in de weer. Mocht hij dan voor de webcam verschijnen, zoals In dit clipje.. Bekijk hem dan nog eens goed, die harde werker. Hij verdient onze aandacht!

Bart

Het trotse mannetje met zijn kroost.

Bosuil Alle Beleef de Lente blogs