Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

Waterpret

Christ Grootzwagers | donderdag 9 juli 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 714x

We doen het te weinig, zomaar eens op ons gemak gaan zitten langs de waterkant. Juist daar is zo enorm veel te beleven. Een slootkant, de oever van een beek of rivier, gewoon de vijver in uw wijk, of aan zee, overal is wel wat te beleven. Het enige wat je moet leren, is waarnemen in alle stilte.

Horen

Luister naar de geluiden om u heen, hoor het kabbelen van het water. Het ruisen van de wind, het ritselen van bladeren, het kraken van een tak. Dat alles geeft aanwijzingen, mogelijk komt er een kikker aan, een hagedis of muis. Een kikker die kwaakt, is het een bruine, of toch een groene. De zware klank van een pad, of de hoge klanken van de heikikker. Misschien scharrelt er een vogel jouw kant op. Leer de vogelzang kennen en ontdek wie dat voort brengt. Tussen het riet, je hoort hem wel, maar je ziet hem niet, weet u het al? Juist de zang van de karekiet, is het een grote of kleine, dat is de volgende vraag.

Ruiken

Velen zijn het verleerd, ruiken is een kunst op zich. Kom je vaak buiten, dan versta je mogelijk nog de kunst. Woon je in een drukke stad, dan ken je geuren genoeg. Toch als je de geuren van de natuur kent, weet je wat je kunt verwachten. Bij geuren van bloemen, kun je soms weten welke insecten daarbij voor komen. Struiken verspreiden in bepaalde tijden een luchtje, om vlinders te lokken. Ook water geurt, soms ruik je verrotting, zoet water ruikt heel anders als zout zeewater.

Voelen

Je voelt van alles, vaak zonder het werkelijk te beseffen. Koude en warmte, voor iedereen is dit gevoelsmatig niet hetzelfde. Binnenzitters hebben al snel last van kou. Komt men buiten, dan is een fris briesje al genoeg, om naar binnen te vluchten. De buitenmens deert dat niet, die is al heel wat gewend. Datzelfde geldt vanzelfsprekend voor dieren, vogels, ja zeg maar al wat buiten leeft. Nog een manier van voelen, is het steken van een mug, de jeuk van een brandnetel. Ja ook dat is kennismaken met de natuur.

Zien

Dat doen we met zijn allen hier, ieder op zijn eigen manier. Zien kan leiden tot waarnemen. Hallo, zult u zeggen, dat is toch hetzelfde? Nee, dat is het niet, zien doen we allemaal, als je dit kunt lezen. Waarnemen is toch net iets anders, iedereen ziet weleens een vogel rare bewegingen maken bij de vijver. Soms blijft een vogeltje raar fladderen, dat zien we allemaal.

Waarnemen

Waarnemen is een kunst op zich, dat is het combineren van de vorige dingen. Waarnemen moet je leren, bij welk geluid hoort welke vogel? Welke conclusie kun je trekken uit bepaald gedrag? Wordt er bijvoorbeeld gebaltst, of is het bedelen om voedsel? Is een vogel dominant en kan hij/zij geen anderen in de buurt verdragen. Wordt een territorium verdedigt, dan weet je dat er in de buurt een nest is. Heeft een vogel stuntelig gedrag, dan betreft het over het algemeen een jonge vogel.

Leren

Dit alles kun je leren, hier aan de waterkant, of nog mooier onderweg in de natuur. Kennen doe je het niet van de één op de andere dag. Nee natuur leren kennen duurt jaren, maar wel leuke jaren. Je komt van alles te weten, je gaat conclusies trekken, verbanden leggen enz. Hoe meer je kent, hoe meer je geniet. Bijgaand een filmpje over de Donge, een klein gedeelte uit een 4 delige film over dit riviertje.