Binnenkort

Binnenkort

Als er niets gebeurt

Roos Tol | donderdag 18 juni 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 884x

“Hier gebeurt niets” wordt regelmatig gezegd als het stil is bij de vijver. “Ik kom later wel eens terug.” Als er vogels te zien zijn, bedoelen ze dan. Of een vos, marter, kat, wezel, salamander, kikker, pad, eekhoorn, muis of rat. Maar blijf toch eens wat langer kijken “als er niets gebeurt”. Want…

… er gebeurt altijd wat. We zién het alleen niet.
Het zou flauw zijn om te zeggen dat de plantjes groeien en het kroos toeneemt – ook al zouden we dat kunnen waarnemen als opnames van weken of maanden versneld zouden worden afgespeeld; in natuurfilms brengen ze zo wel eens de groei van vegetatie in beeld. Dan kun je het gras letterlijk zien groeien. Dat gebeurt ook. Maar tussen de vegetatie en het kroos, onder water, daar gebeurt ongelooflijk véél.

Leven

In stilstaand water leven waterkevers, larven, wantsen, slakken, spinnen, bloedzuigers, watervlooien, en dan beginnen we maar even niet over micro-organismen. In de vegetatie en de zachte bodem van een vijver in biologisch evenwicht krioelt het van leven.

Neem de kevers. In het begin van deze cam menen we een keer een geelgerande waterkever te hebben gezien. Dat is een duchtige rover die wel vier centimeter groot kan worden. Maar er bestaan ook roofkevertjes ter grootte van een speldenknop. De larven van roofkevers zijn ook rovers. Andere waterkevers zijn vegetariërs.

Van de grote familie der wantsen leven er ook heel wat in het water. Misschien wel het meest algemeen bekend is de rugzwemmer ofwel het bootsmannetje. Deze zwemt ondersteboven – als een bootje - dicht bij de oever en leeft van vrijwel alles wat eetbaar is; pas op want ze kunnen gemeen bijten. Niet zomaar oppakken dus.

Tussen de bladeren van waterplanten verscholen leeft de waterspin, die dol is op bijvoorbeeld keverlarven. Zij legt haar eitjes aan de onderkant van waterplanten.

De poelslak is ook zo’n onderstebovenhanger. Hij raspt algen van planten en bodem. Een goede schoonmaker dus – maar liever niet té overvloedig.

Larven van libellen leven drie tot vijf jaar in het water. Larven van libellen en juffers worden later prachtige insecten, die van muggen zijn we liever kwijt dan rijk…

Tot slot van de lang niet volledige beeldvorming noem ik het schrijvertje. Waar de schaatsenrijder voornamelijk* in beken en stromend water leeft, zien we het schrijvertje rondjes draaien in stilstaand water en behalve op gevoel (trillen) jaagt hij op het oog. Hij heeft daartoe vier ogen: twee voor boven water en twee voor onder water!

Wonderlijk

Zonder water geen leven, in het water volop leven. De vogels die we zien komen en gaan, leven deels van al die waterbeestjes die wij niet kunnen waarnemen.
Misschien leuk om eens te overpeinzen als de vijver weer eens in volmaakte stilstand lijkt te verkeren….
Gebeurt hier niets? Dacht van wel!

*Aanvulling: Dankzij de vijverkijkers die nu ook waterlopende insecten melden, ontdekte ik dat er 9 soorten schaatsenrijders in Nederland voorkomen, waarvan het gros in langzaam stromend of stilstaand water leeft, een enkele alleen in stilstaand water en een zeldzame alleen in stromend water. Mogelijk zien we hier de Grote schaatsenrijder.

NB. Mooi he, dat hele Beleef de Lente! Hier willen we graag van blijven genieten, ook komende jaren. U kunt ons steunen met een tikkie. Helpt u mee?