Petje af

Roos Tol | woensdag 3 juni 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 742x

Warm en droog. Dat is het al weken. Héél warm. Daar zitten ze dan, de vogels, in hun nesten, hun kasten, holen en gaten. Geen airco, dus de snavel open en de vleugels wijd om wat af te koelen. Kuikens die plat op hun buik liggen te chillen op de warme vloer. Water! Regen!

Insecteneters hebben het geluk dat ze minder water extra nodig hebben; de insecten bevatten al vocht. Zaadeters hebben meer vocht nodig, voor de vertering van de zaden. Maar badderen moeten ze allemaal.
Wat een geluk als je dan in de buurt van zo’n prachtige, relaxte badplaats zit zoals deze vijver hier.

Familieresort

Het is dan ook een komen en gaan van tientallen vogels, de hele dag door. Het begint een echt familieresort te worden; de ouders nemen hun jongen gezellig mee. Jonge merels, mussen, houtduif, pimpelmezen – ware luchtacrobaten – en koolmezen. Er zullen er ongetwijfeld nog veel meer komen. Want terwijl bijvoorbeeld pa merel nog een paar weken voor de uitgevlogen jongen zorgt, bouwt ma alweer aan het volgende nest. Ook bij de mezen, die eveneens twee tot drie weken nazorg leveren, volgt vaak een tweede leg. Hopelijk zien we ook van andere soorten nog eens de kleintjes op bezoek?

Nieuw soort mees

Deze week kwam er een bijzondere vogelsoort bij. Een meesje zonder pet! Een nieuwe ondersoort, of had hij het zó warm dat hij maar eens wat uit had getrokken?
Helaas is de werkelijkheid niet zo grappig: het beestje heeft waarschijnlijk last van vedermijt, een uitwendige parasiet die het voorzien heeft op de schacht van de veren. Omdat de mijt de wortel van de veren opvreet, kunnen die niet meer groeien, met veeruitval ten gevolge (en jeuk en verzwakking). Helaas kunnen wij met deze petloze mees niet naar de dierenarts. Het kan nog goedkomen, soms komen de veren terug na de rui.

A little help

Ondertussen neem ik mijn petje af voor alle zorgzame vogelouders. Wat een werk, wat een zorg, wat een hoop gevaren te trotseren. En dan daarna nóg een keer beginnen?!
Wij kunnen ze helpen, naar eigen vermogen: met een vogelvriendelijke, vogelveilige tuin of balkon, watervoorzieningen, schuilplaatsen, nestkasten, seizoensvoer, een belletje om de kat zijn nek. Gewoon, omdat het leven met vogels mooi is. Zoals hier.