Binnenkort

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

In goede handen

Christ Grootzwagers | maandag 1 juni 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 775x

Niet altijd belanden vogels in goede handen, jaarlijks gaat er toch wel het één en ander mis. Nog steeds vallen jonge vogels te prooi aan vogelvangers. Waarom zult u zeggen, nou gewoon voor de lol, maar vaak ook voor het geld. Even een ander verhaal in afwachting van mogelijk een derde nest.
Jonge merel en appelvink

Gekooid

Nee een vogel hoort niet in een kooi. Een vogel dient vrij te zijn, te gaan waarheen deze zelf wil. Toch belanden juist in deze tijd nog genoeg vogels in een kooitje of volière. Met name jonge vogels, die men nog kan ringen. De jonge roodborst van bovenstaande foto, is weer vrijgelaten, hij belandde per ongeluk in het water. In mijn achtertuin werd hij na het vrijlaten al snel gevoerd.

De mist in

In sommige natuurgebieden kom je ze weleens tegen, mistnetten. Zeker in ontoegankelijk terrein, op afgelegen plekken. Daar slaan stropers toe en vangen illegaal vogels, erg jammer natuurlijk. Vaak gaan de gevangen vogels de grens over, naar landen waar deze soorten zeldzaam zijn.

Uithalen

Ook dat gebeurt nog steeds, het uithalen van nesten. Had vroeger haast iedereen wel een vogelkooitje tegen de muur hangen, nu is dat niet meer van deze tijd. Toch hoor ik bij sommige tuinen met een volière, nog wel geluiden van vogels die daar niet thuis horen. Als je dan aan de eigenaar vraagt, waar komt die vogel vandaan, dan krijg je te horen gekocht, maar hij is toch geringd.

Handel

Handel betekent geld, dit ten koste van vogels. De illegale handel heeft altijd al bestaan.  Op genoeg plaatsen kan men allerlei vogels kopen. Controle op de manier van het verkrijgen van vogels is er bijna niet. Erg jammer natuurlijk. Je hoeft maar even op internet te kijken en overal kom  je advertenties tegen.

Gevaar

Met regelmaat lees je op de diverse media berichten over onnatuurlijk gedrag van vogels. Mensen worden aangevallen of achterna gezeten. Bij uilen gebeurt dit vaak, onder andere de oehoe. Het gaat in de meeste gevallen dan om ontsnapte, of vrijgelaten vogels. Welke mensen opzoeken en voor overlast zorgen. Men koopt een vogel zonder te beseffen wat voor zorg zo'n dier vraagt. Ten einde raad laat men de vogel los.

Vogelvrij

Vogelvrij horen vogels te zijn, in de goede zin van het woord. Wil je vogels dichtbij, richt dan je tuin in voor vogels. Als dank wordt je gewekt met hun gezang. De juiste struiken, een waterplasje, een voedertafel, wat nestkasten en dan komen ze vanzelf. Beleef de Lente bij u thuis.

Vrije vogels

Vogelbescherming Nederland zet zich in om misstanden te voorkomen. Ook u kan dit werk steunen, door lid te worden van deze organisatie. Verder natuurlijk door nooit wilde vogels te kopen, vogelshows te vermijden en respect te tonen, voor alles wat groeit en bloeit om ons heen.

Vogels zoals die in alle vrijheid behoren te leven, klik op de link: Lentefilmpje