Gevaar

Arda van der Lee, STORK | donderdag 2 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 762x

Gevaar uit de lucht, takkendieven, regen, kou, wat al niet. De kostbare eieren lopen op allerlei manieren gevaar. Het meest dramatisch is als ze uit het nest worden gekieperd of pa of ma niet meer terugkomt.

Op het filmpje van vandaag zien we kauwen die proberen wat takken te stelen. Ma maakt zich er niet druk om. Serieuzer wordt het als andere ooievaars het op het nest hebben voorzien. Dat geeft veel onrust en kan zelfs gevaar opleveren voor het broedsel. En wat te denken als pa niet meer thuis zou komen?

Slachtoffer

Zo werd ik deze week door een dorpsbewoner geattendeerd op een dode ooievaar, ver weg in een plasdrasgebied. Ik er natuurlijk heen, om te kijken of ik iets kon ontdekken. Na het nodige gebagger bereikte ik de dode vogel, en jawel, met een ring om zijn poot. Verder zag ik weinig bijzonders, geen verwondingen. Misschien slachtoffer van de hoogspanningsleidingen een stukje verder op? Misschien achterna gezeten door een concurrent? Gestikt in een mol of rivierkreeft? We zullen het nooit weten.

Nieuw mannetje

Het slachtoffer bleek het mannetje van een nest hier in de buurt te zijn. Een nest waar al werd gebroed. Maar gelukkig, dit voorjaar was zijn plek al ingenomen door een ander mannetje, er wordt 'gewoon' gepaard en gebroed op het nest. Dat bewijst maar weer dat ooievaars vooral trouw zijn aan hun nest, niet aan hun partner. Of het dode mannetje nu ergens anders een vrouwtje met broedsel achterlaat? Ik denk het niet. Zijn plek is gewoon ingepikt, zo gaat dat met oudere vogels.