Binnenkort

Binnenkort

De eerste eieren!

Joy de Vos | woensdag 1 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 848x

Wat een feest; de eerste 2 eieren zijn gelegd! Zoals we afgelopen zaterdag al konden zien, was de kans groot dat de eerste eieren er aan zaten te komen. Het koppel was regelmatig aan het paren en het mannetje bracht af en toe muizen naar het nest. Ook was het vrouwtje af en toe aan het proefbroeden.

Tot op heden zien we 2 eieren liggen. In totaal kan het vrouwtje wel zo’n 4 – 6 eieren leggen, soms zelfs 7! Wat opvalt, is dat er nog niet echt gebroed wordt. Torenvalken beginnen namelijk pas echt met broeden als het op één na laatste of laatste ei is gelegd. Door pas met broeden te beginnen als bijna alle eieren er zijn, kruipen de jonge valken straks bijna tegelijk uit het ei. De eieren die er nu al liggen, worden in elk geval wel af en toe warm gehouden.

Broedtijd

De torenvalk bouwt zelf geen nest. Ze broeden bijvoorbeeld in oude kraaiennesten, in nissen in gebouwen, maar ook in speciale torenvalkkasten zoals ons Beleef de Lente koppel. De broedtijd is van april – juli, dus ons koppel was er aardig vroeg bij dit jaar. De broedduur duurt zo’n 27 – 31 dagen. Vaak broedt het vrouwtje alleen, maar heel af en toe helpt het mannetje ook mee door op de eieren te gaan zitten. De jongen vliegen na zo’n 27 – 35 dagen uit, maar worden vaak nog wekenlang door papa en mama gevoerd.

Wachten op de volgende eieren..

Nu is het wachten op de volgende eieren! Gemiddeld wordt er zo om de 48 uur een nieuw ei gelegd. Hoeveel eieren zal het vrouwtje uiteindelijk gaan leggen? En zal het broeden van de eieren succesvol verlopen? We gaan het zien!