Binnenkort

Binnenkort

merelvrouw

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

Vrijen dat doe je niet zomaar

Christ Grootzwagers | maandag 23 maart 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 973x

Merels zijn redelijk monogaam, de partnerkeuze is dan ook erg belangrijk. Je blijft immers een leven lang bij elkaar. Dus is een keuze maken van levensbelang, je moet een vruchtbare man hebben. Een merel kan wel 20 jaar oud worden, al halen de meesten slechts een leeftijd van 5 jaar.
merelman met voer

Schuinsmarcheerderij

Niet bij alle vogels is dat hetzelfde, dat ze monogaam zijn, veel soorten, met name de kleine zangvogels, nemen het niet zo nauw. Ze houden er een andere partner op na. Sommige soorten zelfs meerdere. Nee dan is onze merelman over het algemeen een trouwe vent.

Partnerkeuze

Ons vrouwtje is niet over één nacht ijs gegaan bij haar keuze. Ze heeft haar man op verschillende facetten beoordeeld. Zijn zang bijvoorbeeld, doet hij goed zijn best, laat hij regelmatig van zich horen. Heeft hij wel de juiste tongval en bakent hij zijn gebied, territorium, goed af. De kleur van zijn snavel, is deze fel genoeg oranje. Zijn nette pak, is dit wel zwart genoeg.

Hofmakerij

Maar zeker zo belangrijk, kan hij wel genoeg voer aanleveren. Straks gaat vrouw op het nest en dan zal manlief genoeg voedsel moeten brengen. Zo ook als het paar gezinsuitbreiding heeft. Vrouwtje heeft dat allemaal getest. Ze heeft als een jong vogeltje gebedeld en gekeken hoe lang manlief weg bleef. Nog voornamer, wat hij meebracht en hoeveel. Van de roodborst heb ik beelden van deze hofmakerij.

Vlijerij

In mijn eigen tuin maakte de man zich er gemakkelijk vanaf. Hij vloog mooi de klimop in, die overbeladen was met bessen. Die bracht hij enkele keren naar het vrouwtje. Ook zag ik hem scharrelen tussen de bladeren die ik laat liggen in mijn tuin. Resultaat vele wormen die hij schonk aan zijn toekomstige echtgenote.

Trouw

Mijn koppel is nu zo’n 9 jaar gelukkig getrouwd en dat resulteerde al in een groot aantal jonge mereltjes. Ook hier is het paar al 5 jaar bijeen, dus ook dit jaar zal het wel goed komen. Vrijen doen ze buiten beeld, gelijk hebben ze. Ze hebben elkaar helemaal gek gemaakt, hij zong uit volle borst en liet zich van zijn beste kant zien. Zij viel voor hem en dat resulteerde in een prachtig nest. Het wachten is op het eerste ei. Maar dat is voor een volgend blog. Blijf kijken, tippen, chatten en vragen en leer de merel beter kennen en wie weet leren we er als mens iets van.

merelman let op knipvlies