De vindingrijkheid van Huiszwaluwen

Adrie Duivenvoorden | zondag 1 september 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 937x

Wie informatie zoekt over de Huiszwaluw zal het overal kunnen vinden. De Huiszwaluw broedt het liefst aan gebouwen en bruggen onder witte of lichtgekleurde overstekken van daken en heeft een vrije af en aanvliegroute nodig. Maar is dit ook zo!

De witte kleur is ook logisch, wit weerkaatst het zonlicht, houdt de nesten koel en is parasiet werend. Donkere kleuren houden de warmte vast, wat een probleem kan opleveren voor de nesten en de eieren.

De afgelopen jaren hebben wij de Huiszwaluwen op de meest vreemde plaatsen zien broeden. Vaak onder donkere dakranden, op de warme zuidkant, midden in een bos aan een rieten schaapskooi.

Bij het Luchtvaartmuseum in Lelystad staat een boeing tentoongesteld. Onder de vliegtuigslurf huist een enorme kolonie, nesten gebouwd aan de metalen constructie. Je zou bedenken dat metaal erg warm wordt en warmte geleid naar de nesten.

HYBRIDEN

Ook hebben we Huiszwaluwen gevonden in een stationsgebouw, broedelijk broedend naast de Boerenzwaluw, grappig een boeren naast een huisnest. Het zou daar best om een kruising kunnen gaan tussen de Boeren en de Huiszwaluw, maar dan hadden ze in ieder geval wel de uiterlijke kenmerken van de Huiszwaluw geerfd.

Waarom kiezen de Zwaluwen voor deze plekken? komt het doordat ze moeilijker aan nestplekken kunnen komen, worden ze creatief in het vinden van plekken en heeft het misschien te maken met de verstedelijking en veranderingen in bouwmaterialen. Minder huizen met geschikte overstekken, gladde materialen en geimpregneerde stenen, waaraan Huiszwaluwen geen houvast kunnen vinden voor hun bouwwerken.

Opvallend is dat deze vreemde nestplekken aansluiten bij insectrijke gebieden, waar volop bouwmateriaal aanwezig is.

DE BOOM IN!

Van Huiszwaluwen kan je dus alles verwachten, dat bleek afgelopen week toen de jonge Huiszwaluwen na afwezigheid van enkele weken massaal op het honk terugkeerden en er direct voor een spektakel zorgden.

Op dit moment staan er veel zaaddragende planten en Zonnebloemen in de tuin, die de aandacht getrokken hebben van groepen Putters, Sijsjes, Groenlingen, deze vogeltjes verzamelen zich in de wilgenboom. Maar dit is niet naar de zin van de Zwaluwen, zodra ze de vogeltjes bespeuren vliegen ze er op af en nemen de boom als jachttroffee in bezit. Het lijkt erop dat er voor de Zwaluwen wat te halen valt.

De wilg staat er al heel wat jaren, maar nog nooit hebben we er Zwaluwen in zien zitten. De Putters en hun kornuitjes zijn echter ook niet op het achterkopje gevallen. Via de laaggelegen struiken bereiken ze de begeerde planten een lange snavel trekkend naar de Zwaluwen.

Huiszwaluw Alle Beleef de Lente blogs