Binnenkort

Binnenkort

Huiszwaluwliefde is...........samen schuilen in een kommetje

Adrie Duivenvoorden | zondag 30 juni 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 975x

Er waren nog enkele nesten onbezet aan de gevel, toch verkoos een paartje om zelf een woning te bouwen hoog in de nok boven de kunstnesten.

Het vrouwtje bouwend in het kommetje, man druk met het aanslepen van bolletjes klei en bagger, stukjes gras en stro worden  er doorheen geweven als een stevige bekisting. Hoeveel keer zal hij heen en weer gevlogen zijn? Het bouwproject duurde twee weken en dat leverde een aandoenlijk vertederend plaatje op. Daar zaten ze dan, samen tijdens een fikse bui in een half afgebouwd nestje, schuilend voor de regen. Zo lief, kopjes bij elkaar. Inmiddels is het nestje klaar, een waar kunstwerk en zijn ze aan het broeden.

TWEEDE LEG

Deze Zwaluwen zullen het niet redden een tweede broedsel groot te brengen maar inmiddels zijn de eerste jongen in de kolonie al uitgevlogen. Hoewel ze regelmatig terugkeren naar het nest en hun ouders proberen te verleiden tot een makkelijke snelle hap zijn de Zwaluwen druk bezig om opnieuw te nestelen en voeren ze herstelwerkzaamheden uit aan de nesten. Afhankelijk hoe de zomer er uit gaat zien en hoe het aanbod van insecten is kunnen nog veel Zwaluwen een tweede broedsel groot brengen. Het aantal jongen zal minder zijn als de eerste leg. In de jaren 2013-2017 bedroeg het aantal tweede broedsels 70 tot 80 %. In 2018 was dat maar 20% in de kolonie. De lange warme droge zomer zorgde voor veel minder insecten.

DOPJES

We vinden altijd prachtige hagelwitte dopjes onder de nesten, zo mooi aangeduid in de chat als witte pareltjes, dat klopt dus helemaal, alleen de tweede leg van 2018 vertoonde van alle Zwaluwnesten eitjes met spikkeltjes, het verschil is op de foto goed te zien. Een grapje van de natuur?

AFRIKA

Hoeveel Zwaluwen voor een tweede broedsel gaan moeten we afwachten, het kan ook zijn dat er Zwaluwen zijn die na het eerste nest de keuze maken om goed voor zichzelf te gaan zorgen, om na de zomer in topconditie naar Afrika te vertrekken.

Huiszwaluw Alle Beleef de Lente blogs