Binnenkort

Binnenkort

Van klunzige kuikens tot professionele jagers

Pieter van den Assem | zaterdag 8 juni 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 958x

Laatst kwam er een vraag binnen in het kerkuilen-postvakje, de vraag ging ongeveer als volgt ‘‘Waarom is de periode van opgroeien van onze donzige kuikens een stuk slomer als je gaat vergelijken met andere vogelsoorten?’’. Een uitstekende vraag, en ik zal het proberen in vogelvlucht uit te leggen.
Foto door Joshua J. Cotten

Nakomeling Strategieën

Soorten worden, dit is wel kort door de bocht, onderverdeeld in twee groepen. Je hebt de R-Strategie soorten en de K Strategie soorten. Het verschil tussen de twee heeft te maken met de hoeveelheid nakomelingen die ze produceren. Over het algemeen hebben ‘K-soorten’ weinig nakomelingen en hebben een stabiele milieu nodig om op te groeien, denk maar aan mensen, grote zoogdieren en ook onze kerkuilen.

Bij ‘R-soorten’ ligt het wat anders, deze soorten leven vooral in instabiele milieus. Om succes te boeken en het nageslacht groot te brengen, moeten er veel nakomelingen geproduceerd worden, deze hebben een lage overlevingskans, voorbeelden hiervan zijn vissen, insecten en kikkers.

Wie wordt het snelst volwassen?

Oké terug naar de vogels, waarom duurt het bij de kerkuilen langer dan bij andere vogels? Dit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het formaat van de vogel, een groter formaat vraagt om meer voedingstoffen en dat duurt nu eenmaal wat langer om bij elkaar te vangen. De kerkuil heeft ongeveer 9 á 10 weken nodig tot hij een zelfstandige volwassen vogel is. De veel grotere zeearend heeft ongeveer 17 weken nodig van ei tot zelfstandige vogel. Een van de kleinste vogels van Nederland, de winterkoning, heeft slechts minder dan 3 weken nodig om een volwassen vogel te worden!

Ook vallen kerkuilen over het algemeen minder vaak ten prooi dan bijvoorbeeld een winterkoning, dus het is van de kerkuil minder van belang om snel en veel nakomelingen groot te brengen.

De kuikens zijn momenteel een kleine zes weken oud, dus de komende 4 weken kunnen we nog volop genieten van alle kerkuilen, over een aantal weken krijgen we goed te zien hoe ze verder hun vleugels trainen, de donsveertjes maken plaats voor een prachtig verenkleed.