Binnenkort

Binnenkort

Een hoop gefladder

Mars Gremmen | donderdag 16 mei 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 980x

Een fijn gevoel geeft dat. Zowel K1 als K2 als K3 heeft zijn of haar vliegbrevet gehaald. Alledrie zijn ze hun eerste levensfase met glans doorgekomen. En alledrie kunnen ze nu de bijtende en pikkende “terrorlepelaar” vliegend ontvluchten.

Dat kunnen we van de kuikens op de berkcamnesten niet zeggen. Daarvan is er een uit het achterste nest gekukeld. En doet er in het voorste nest vermoedelijk een dienst als vederzachte vloerbedekking... Toch ook hier een goede score. Vergeleken met de landelijke cijfers. Die melden dat doorgaans slechts één kuiken per nest het tot fladderende puber weet te schoppen.

Drukte

Op diezelfde berkcamnesten is het vaak een drukte van belang. Regelmatig worden er buurbezoeken afgelegd en staan er zomaar vijf vogels op één nest. Soms zit daar de of een terrorlepelaar tussen. Soms een jong van de Van der Hulstjes. Het gezin dat hun nest in de hulst op de achtergrond heeft gebouwd.

Terrorlepelaar

Het gedrag van de terrorlepelaar wordt op moment van schrijven onder de loep genomen door lepelaarteamlid en -expert Camilla. Die daar in een van de volgende blogs haar wetenschappelijke bevindingen over zal delen.

Zo, nu snel Mien Dobbelsteen bellen. Er zit al de hele middag een spin voor de lens van de nestcam!

(De betitelingen ‘terrorlepelaar’ en ‘Van der Hulstjes’ heb ik uit het lepelaarclubhuis gevist. Waarvoor dank!)

Headerfoto: kuikens en één ouder op de berkcam. Foto 2: drukte op de berkcam. Foto 3: Spin voor de lens. Alle foto’s: 16-05-19.

Lepelaar Alle Beleef de Lente blogs