Muizenissen

Roos Tol | maandag 6 mei 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 978x

Tegen al het kuikengeweld in zowat alle nesten op Beleef de Lente is het moeilijk opboksen als Voedertafel zijnde. Hier geen schattige of juist heel erg kale bolletjes. Enkel wat vermoeide ouders en de vaste gasten. En…

Ongenode gasten! Die tóch heel welkom zijn! Zoals muizen!
Die leuke lichte infrarood-oogjes ’s nachts; waarschijnlijk is die kwieke nachtelijke bezoeker een huismuis. Hij eet zaden, granen, insecten, wormen en larven en als er genoeg vocht in zijn dieet zit, zal je hem niet bij de fonkelnieuwe waterbak treffen, want dan kan hij zonder drinken. Je wilt er alleen geen hordes van hebben. Voedertafel niet overvol maken en uiteindelijk regelt het zich – ook zonder gif! – vanzelf.

Eten, eten, voedsel

“Even verderop” – op de webcams – zien we diezelfde muizen worden aangevoerd, voor uilenjongen. (Dit zijn geen spitsmuizen, want die zijn niet te vreten! Die scheiden een giftige substantie uit hun klieren. Uw kat zal er mee jongleren, doorgaans is het beestje zelf dan al aan een hartstilstandje overleden.) Ja, wij zeggen hier dan, licht ironisch: “Is de Natuur niet een Mooi Iets… “
De sperwer, een andere regelmatige gast in tuinen met voedertafels, eet nauwelijks muizen, maar kleine vogels. Zoals uw mussen. En mezen. Die we bij BDL zo zien zwoegen om al die kleine snaveltjes te vullen.

Voer voor roofvogels, marters en katten. En kippen.

Ja, ook kippen eten muizen. Maar die zien we hier bij de voedertafel niet; we zien maar een heel klein stukje van dat prachtige vogelparadijs. We weten dat er verderop een grote vijver ligt, maar wat is het leuk dat hier nu deze waterbak is. Daar gaan heel wat vogeltjes heel veel plezier van hebben! Met die stenen in de bak kan die ook niet gaan schuiven, bovendien ziet het er zo heel natuurlijk uit én kunnen insecten die onverhoopt in de bak vallen, er weer veilig uit kruipen.
En dan maar hopen dat ze niet als snackje-bij-de-borrel worden opgepikt.