Binnenkort

Vele snavels

Roos Tol | zaterdag 27 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 989x

Gezinnen van meer dan twee, hooguit drie kinderen lijken in Nederland niet vaak meer voor te komen. Heb je het over ácht kinderen, dan klinkt het voor velen niet echt meer als feest. Nou, sommige van onze tafelbezoekers hebben er zoveel. Dus Koningsdag….

… Was misschien toch wel feest! Buien, heerlijk! Afkoeling, zalig! Er zitten nog heel wat vogels te broeden nu. Die zullen het niet zo erg vinden dat het even wat minder warm is.

Snavels te voeden

Voor de vogels die al snaveltjes te voeden hebben, is regen goed nieuws! De wormen komen naar boven, onder de oude bladeren in de tuin is het een insectenleven van jewelste; slakken komen tevoorschijn.

Een koolmeesjong (nest gemiddeld 8 – 9 eieren) krijgt vele tientallen voedingen per dag; honderden vluchten voor de ouders. Voornamelijk rupsjes maar ook andere kleine insecten en spinnen. Dat 18 dagen lang. En na het uitvliegen nog wat nazorg. Daarbij moeten pa en ma zelf ook eten!

Merels, 4 tot 5 eieren, voeden zo’n 2 weken en bieden nog 2 tot 3 weken nazorg; wormen, insecten, bodemdiertjes. O ja – pa en ma moeten zelf ook nog wat eten!

Gaaien, vinken, spechten, mussen: snaveltjes te voeden, inclusief die van pa en ma zelf!

De kosmische Voedertafel

Krijgen we al een voorstelling van de onvoorstelbare hoeveelheden rupsen en insecten die er doorheen gaan in een goedlopend broedseizoen? Natuurlijk zijn we dan blij dat het een beetje lekker gaat met die rupsen. Hoera voor vochtige grond!
Wat mama vlinder daarvan denkt…
O ja, ma en pa sperwer…. Die lusten wel een mus of meesje, net als hun jongen. Dat vinden wij dan weer zielig.

Het valt niet mee. Alles eet elkaar. Van lucht kunnen we niet leven.
De vogeljongen krijgen in ieder geval vrije-uitloop-wormen en -insecten. De roofvogels vrije-uitvlieg-vogeltjes.
Er blijft, bovendien, altijd genoeg over. Verlies is ingecalculeerd door de Natuur. Vandaar al die acht kindertjes bij de koolmees, tientallen tot wel duizend eitjes per vlinder en kikker.

Maar blijf ook gerust wat bijvoeren op uw voedertafel.
Voor wat rustmomenten in drukke vogelgezinnen.