Aan de leg

Bernice Goffin | maandag 8 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1053x

Beide koolmeesdames zitten intussen helemaal in het eileggen. We dachten het wel goed door te hebben met de hoeveelheid eitjes, maar nu blijkt dat het allemaal toch niet helemaal klopt!
De broedvlek. Beelden van de Beleef de Lente koolmees uit 2017.

Verwarring alom

Oeps, lagen er bij vrouw 2 gisteren nou opeens 4 eitjes in het nest terwijl we pas 3 bevallingen hadden gezien? Achteraf blijkt het vals alarm en bleek het mysterieuze vierde eitje een plukje wol te zijn. Vrouw 1 schopt het plan ook nog even in de war: ze lijkt al begonnen te zijn met broeden ondanks dat ze pas 6 eitjes heeft. Misschien hebben we hier ook één of meer bevallingen gemist, of zou ze door het warme weer van zondag haast hebben gekregen met het uitbroeden van haar eitjes? De tijd zal al onze vragen hopelijk beantwoorden. Duidelijk is in ieder geval dat het broeden eraan komt!

De broedvlek

Broeden is niet vanzelfsprekend: als je zo een dikke donslaag hebt is het best lastig om je lichaamswarmte goed over te dragen op de eitjes. Daarop hebben vogels een slimme oplossing bedacht: de broedvlek. Wanneer het broeden nadert verliest de oudervogel alle veren op de buik en neemt de doorbloeding in de buikhuid toe, wat tot een wat gezwollen buik leidt. Met deze kale en goed doorbloedde plek zullen onze koolmeesvrouwtjes de eitjes goed warm kunnen houden. In de foto en het filmpje in deze blog is de broedvlek van het vrouwtje uit 2017 te zien. Heeft u de broedvlek bij onze vrouwtjes al kunnen ontdekken?

Ouderwetse taakverdeling

Bij koolmezen is het vrouwtje de enige die een broedvlek ontwikkelt. De taken bij het broeden zijn bij koolmezen namelijk wat ouderwets verdeeld: het vrouwtje neemt al het huishoudelijk werk op zichzelf. Natuurlijk zal de man de ontwikkelingen wel in de gaten blijven houden en het vrouwtje af en toe voorzien van een lekkere snack voor tijdens de lange zit. Wanneer de jongen uit het ei kruipen zal het mannetje die ook van voedsel gaan voorzien. Maar nu loop ik voor op de feiten. Eerst is het nog de vraag hoeveel jongen we kunnen gaan verwachten!

Een filmpje van de broedvlek. Beelden van de Beleef de Lente koolmees uit 2017.