Binnenkort

Binnenkort

Het zwarte goud

Rianne Pickert | zondag 24 maart 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1012x

Leuk he, die nieuwsgierige zwarte vogels? Ze werken samen, ze bouwen, ze slopen en stelen. Het zijn soms net mensen.

Partnerkeuze

Zo, ik ben van de steenuilen 35 meter verhuisd naar de nieuwe aanwinst, de kauwen! Bij de buren zullen jullie mij ook nog tegenkomen, maar nu dus die kauwen. In de vorige blog was te lezen over de kolonie en de rol van man en vrouw. Ik wil graag nog iets verder ingaan op de partnerkeuze; wie kiest precies wie?

Bij veel vogelsoorten is het duidelijk, het mannetje pronkt met een mooi verenkleed (pauw) of een mooi huis (wevervogels) en vrouw kiest de mooiste uit. Maar niks van dit bij de kauwen, man is even "saai" zwart als mevrouw en huizen bouwen doen ze ook samen. Dit suggereert dat de man en vrouw echt elkaar kiezen. Dit zie je veel bij monogame soorten. Kijk maar bij zwanen en papegaaien. Die lijken ook als twee druppels water op elkaar.

Andersom kan trouwens ook, als de man meer energie steekt in het grootbrengen van het nageslacht heeft de man het voor het zeggen! Dan zijn het juist de vrouwen die zich uitsloven voor de mannen. Dit komt bij vogels overigens niet veel voor.

Een ding is zeker: de bouw is in volle gang!
Ik ben benieuwd hoe de volgende aflevering van deze soap eruit zal zien...