Bliek

Gierzwaluw

Scholekster

Gekraagde roodstaart

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

De jongen zijn, samen met hun ouders, nog steeds vlakbij het nest, maar de jongen zijn niet meer op het nest geweest sinds hun eerste vlucht. We gaan er niet vanuit dat dat ze nog op het nest komen, maar we weten dit niet zeker. De camera blijft aan t/m 31 juli, zodat we ze af en toe kunnen horen en wie weet zien we ze nog eens in beeld.

Op de site van de Werkgroep Zeearend kan je meer info vinden over het aantal broedgevallen: https://www.werkgroepzeearend.nl/broedgevallen/

Maar in Friesland zijn er in ieder geval vorig jaar 5 jonge Zeearenden uitgevlogen.

De jongen hebben 70 à 90 dagen nodig om uit te kunnen vliegen.

Jongen van vorig jaar werden rond 22 april geboren en zijn op 13 juli uitgevlogen.

Daarna worden ze zeker nog een maand door de ouders gevoerd en soms langer.

In principe komen ze niet naar het nest terug, maar dat is dit jaar wel anders gebleken aangezien het jong van vorig jaar zich een aantal keer heeft laten zien bij het nest.

De zeearend eieren zijn ongeveer 76mm bij 59 mm en dof wit van kleur.

Tussen de man en vrouw zeearend zie je kleine verschillen.

Man met 2 vlekjes op stuit en vrouw met 3. Afhankelijk van de mate van de gespreide staartveren ziet dit bij de vrouw er soms uit als 1 wazige vlek en de vrouw is groter dan de man.

Daarnaast kan je ook kijken naar de overgang van snavelbasis naar het voorhoofd. Bij M zie je daar een lichte bocht naar boven, bij V is dit vrijwel recht.

Beide zeearenden broeden. De vrouw broedt, maar wordt dagelijks voor langere tijd afgelost door de man, kan ze zelf voedsel gaan zoeken.

Heel geëmancipeerd, ze kiest zelf uit wat ze eet!

Het nest is heel slecht te beschermen tegen boommarters. Boommarters zijn heel soepel en lenig, waardoor ze makkelijk als van boom naar boom gaan. Dus de vogels moeten altijd alert zijn, al vanaf het eerste ei dat gelegd is.

Het komt ook voor bij de Zeearend dat de man prooi geeft aan vrouw als onderdeel van het baltsgedrag.

De lengte van een volwassen zeearend bedraagt 70 tot 92 cm, de vleugelspanwijdte is 200 tot 250 cm en het gewicht 3,1 tot 7,5 kg. Vanwege de grote spanwijdte wordt de zeearend ook wel de vliegende deur genoemd.

Zeearenden eten vooral vis, ook veel watervogels (eenden, koeten, jonge ganzen) en af en toe een zoogdier (haas). Daarnaast zijn het aaseters.

De zeearend legt meestal 2 eieren. Het duurt ongeveer 38 dagen per ei voor het uitkomt. De zeearend begint meteen na het leggen van het eerste ei met broeden.