Kauw

Scholekster

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een van de Beleef de Lente vogelsoorten, die hier niet
beantwoord wordt? Stel hem op de webpagina van die soort (naast het live beeld).

Na ongeveer 3 maanden zijn ze vliegvaardig.

Maar ook als ze kunnen vliegen, blijven ze nog maanden hangen rondom hun geboorteplek. Tegen de herfst moeten ze hun vertrouwde omgeving echt verlaten.

de ouders zitten in een boom niet ver van de kast en vinden de takkeling zeker terug, ze brengen ook nog een tijdje prooien,

Wanneer een kuiken met z'n kopje zit te wiebelen en draaien noemen we dat fixeren, je ziet ook dat de blik naar èèn punt gericht blijft. Fixeren  is het inschatten van de afstand tot een (nu nog denkbeeldige) prooi. Het is dus oefenen voor als ze straks zelf moeten gaan jagen.

Uilen hebben geen tanden, dus de muizen die ze te pakken krijgen, slikken ze in één hap door. In de maag van een uil verteren niet alle onderdelen van die dieren. Daardoor braken ze braakballen uit.

wanneer de jongen geringd worden is nog niet te zien wat het gaat worden/is.

Bosuilen zijn moeilijk uit elkaar te houden;
het vrouwtje is iets groter en zwaarder dan het mannetje.

Het makkelijkst zijn man en vrouw op geluid en gedrag uit elkaar te houden, maar daar zijn deze kuikens nog te klein voor,

De kuikens worden groter, en kunnen nu ook zelf eten van de voorraad die in de kast ligt. Nu komt er een nieuwe fase in hun leven: ze gaan hun vleugels oefenen, leren hoe ze een prooi moeten bespringen, kortom: alle vaardigheden die ze straks in de natuur nodig hebben. Het vrouwtje blijft nu uit de kast overdag, maar brengt samen met het mannetje in de avond/nacht voedsel voor de kuikens. Overdag zijn de ouders in de buurt van de kast, en waken daar over de kuikens. Ook als de kuikens binnenkort de kast verlaten zullen de ouders ze nog zeker 2 maanden verzorgen, en leren jagen.

Zodra de kuikens zelfstandig zijn worden ze door de ouders uit het territorium verjaagd. Ze gaan dan op zoek naar een eigen territorium, en een partner. De kans dat ze in hun geboorte kast eieren zullen leggen is zeer klein, maar zeg nooit geen nooit!

De bosuil is een vrij grote gezette uil, ongeveer een 38cm, beetje te vergelijken met de grootte van een kraai, met dikke, rolronde kop en gitzwarte ogen. Maar het is meer pluim dan vogel: een bosuil weegt slechts 500 gram. Ze hebben geen oorpluimpjes maar vertonen een donkere bles op het voorhoofd.

Als je goed kijkt naar de clipjes van de pasgeboren kuikens, zie je al dat de snavel al een heel klein beetje een kromme vorm heeft, maar inderdaad zijn de snavel dan nog een stuk rechter dan van een volwassen uil. Voordat de kuikens geboren worden, heeft de snavel al een belangrijke functie. Op de snavel zit namelijk de zogenoemde 'eitand', waarmee ze uit het ei breken. De eitand valt na een paar dagen af.

Een volwassen bosuil gebruikt zijn snavel om prooien te vangen, te doden en op te eten. Als de prooi die ze hebben gevangen te groot is om in 1x op te eten, gebruiken ze de snavel om hun prooi in stukjes te snijden. Als de kuikens nog heel klein zijn, hoeven ze zelf nog niet het vlees van de prooien te snijden en wordt het in hapklare stukjes aangeboden door hun moeder. Het lijkt me met zo'n iets rechtere snavel voor de kuikens wel makkelijker om die stukjes aan te nemen van mama Bosuil! Een bijkomend voordeel!

Hoe ouder de kuikens worden, hoe krommer de snavel mee groeit. Het is genetisch bepaald dan hun snavel krom en sterk wordt. Dat hebben de kuikens dus in hun DNA meegekregen van hun ouders. De kuikens gebruiken hun snavel natuurlijk om te eten, maar als ze straks het nest verlaten gebruiken ze de snavel bijvoorbeeld ook om te klimmen. Dan is zo'n sterke, kromme snavel ook heel handig!

De Vogel Bescherming Nederland (waar Beleef de Lente een onderdeel van is) is tegen het houden van uilen en roofvogels als huisdier.

Deze dieren horen vrij in de natuur te leven, en zijn niet geschikt als huisdieren.

Dus: NOOIT een uil of andere roofvogel als huisdier nemen!

Geniet maar gewoon van de beelden die je bij ons kan zien :-)

Een uil grijpt de prooi met zijn klauwen, en knijpt de prooi dood. De klauwen werken als een soort bankschroef, en zijn heel sterk. Als je goed kijkt zie je soms bij de muizen de afdrukken van de klauwen nog in het vachtje.

De bosuil jaagt voornamelijk op muizen, maar ook andere kleine zoogdieren en vogels worden gegeten. Hij jaagt vrijwel alleen in de schemering en ''s nachts, overdag houdt de vogel zich schuil in de top van een boom. Tijdens het jagen gebruikt de bosuil vooral zijn gehoor waarmee hij zijn prooi gaat lokaliseren en zijn poten om de prooi te vangen

Met zijn scherpe klauwen plukt een bosuil zijn prooi met gemak van een tak of uit het gras. De kans op misgrijpen is uiterst gering, ondanks zijn matige zicht op korte afstand. Elke poot heeft twee tenen maar achteren en twee naar voren. En grijpen doet de uil met beide poten tegelijk.

Meestal 2-4 eieren. In voedselarme jaren geen broedsel. Eén legsel per jaar.

Bosuilen zijn  erg trouw aan hun broedplek en volledig monogaam. Het mannetje en vrouwtje blijven hun hele leven bij elkaar in hetzelfde territorium. Hierdoor leren ze het gebied tot in de details kennen, wat helpt om te overleven.

Het mannetje slaapt overdag in de buurt waar het vrouwtje zit te broeden, tijdens de nacht gaat het mannetje op jacht naar eten voor het vrouwtje en de kleintjes.

Als er een periode komt met weinig muizen, passen ze zich aan. Hun menu is erg gevarieerd en kan sterk verschillen afhankelijk van het voedselaanbod. Naast muizen, eten ze ook heel wat vogels, kikkers, salamanders.

Hoelang ze precies zonder eten kunnen  is natuurlijk afhankelijk van de conditie van de uil, het belangrijkste is dat ze ook vocht uit hun voedsel halen, misschien nog wel belangrijker dan het eten zelf,

Enquête

De jongen maken in het nest wel wat bedelgeluidjes (bedelsnurken zoals wij het noemen), en doen dit vaak als V de nestkast even verlaat. Nu het jong overdag alleen blijft begint het in de avond uren ook al meer te roepen. Het echte bedelroepen begint als het takkelingen zijn, ook om de ouders te laten weten waar ze zitten.

Er is niet echt bekend wat voor soort beestjes er in de kast lopen. We kunnen er wel vanuit gaan dat er allerlei soorten insectjes komen en gaan, waarvan er ook weleens èèn over het kuiken loopt. Verder zal het kuiken ook wel eens een luis of vlo

Wanneer een vrouwtjesvogel gaat broeden ontstaat er op de buik een "broedplek". Daar waar het vrouwtje op de eieren zit verdwijnen de veren en ontstaat een kale plek. Op deze plek lopen meer bloedvaatjes dan elders door de huid, waardoor er meer warmte wordt afgegeven. Na het uitkomen van de eieren blijven de jonge vogels daardoor ook op temperatuur. Na ongeveer een week zijn de jongen al beter in staat om zichzelf op temperatuur te houden. We zullen dan ook gaan zien dat onze vrouw Bosuil het kuiken steeds langer alleen zal laten. Zij gaat dan zelf ook weer jagen.

De jongen blijven ca. 31 dagen in het nest, maar gaan dan al vroeg op ontdekking uit in de takken rondom het nest, worden ze ook takkelingen genoemd. Daarna blijven ze meestal ongeveer 3 maanden in het territorium van de ouders voordat ze hun eigen territorium gaan zoeken,

Team Bosuil

Bosuilen starten vroeg in het jaar met broeden. Ze beginnen in december te baltsen om in februari/maart te starten met de eileg. Het vrouwtje legt meestal twee tot vier eieren (maximaal zeven).

De eieren worden ongeveer 28-30 dagen bebroed en komen dan uit. Jongen klauteren na 25-30 dagen uit het nest en zoeken een veilige zitplaats in de omgeving van het nest op. Ze kunnen dan nog niet goed vliegen en zijn zogenaamde takkelingen. Ze belanden regelmatig op de grond maar met hun sterke poten en klauwen kunnen ze snel weer veilig de boom in klimmen.

De jongen blijven meestal zo’n drie maanden in het territorium van de ouders voordat ze hun eigen territorium gaan zoeken. Bosuilen zijn standvogels en de jonge uilen zoeken een nieuw territorium in de omgeving van de plek waar ze geboren zijn. Normaal gesproken binnen een straal van tien à twintig kilometer.

De Bosuilen hebben slechts èèn maal per jaar een nestje, we moeten dus tot volgend jaar wachten

Snavelknappen, snavelklappen, snavelklakken, dit omschrijft allemaal hetzelfde geluid. Het is net wat er voor naam aan wordt gegeven. Ook “tongklikken” wordt wel genoemd. De vogel slikt als het ware de tong in, waardoor de boven- en ondersnavel op elkaar klappen. Dit geluid wordt inderdaad gemaakt bij gevaar of opwinding.

Na ongeveer 36 uur werkt het systeem volledig en gooien de kuikens al braakballen op, naarmate ze groter worden, meer onverteerbaar materiaal, zoals de botjes van een muis

Komt voornamelijk voor bij zaadeters, wat uilen niet eten.

Je zou kunnen zeggen dat uilen voldoende calcium opnemen uit de prooien (muizen), maar wat is de invloed van verzuring op de cyclus eten, effecten van verzuring in de natuur.

Verzuring-voedsel bosmuizen-voedsel uilen-invloed op calciumhuishouding?

Leuk dat je zelf ook mee kijkt in je 'eigen' kast en dat er jaarlijks bosuil kuikens bij je uitvliegen. Ik ben nu al jaloers op je tuin!

Wat voor camera het precies is durf ik niet te zeggen. Het is wel hele goede, professionele technologie met een hele heldere lens. De camera's worden geïnstalleerd door professionele natuurfilmers.

Klik hier om te zien hoe de camera's bij de zeearend/havik geplaatst zijn.

Maar waar zit die cam dan?

Op de buitencam van de bosuil zie je een 'klein vogelhuisje' aan de rechterkant van de kast. Hier zit de camera in. Deze is netjes achter een houten schot weggewerkt: De bosuilen zien alleen het lensje.

In de kast hangt ook een infrarood lamp. Deze zorgt er voor dat de bosuilen 's nachts goed te zien zijn.

Vanaf de boom loopt een kabel naar het huis waar de camera op een pc is aangesloten. Door het gebruik van kabels is er, zolang de techniek goed werkt, constante verbinding met de cams. Gebruik je bijvoorbeeld een draadloze verbinding, dan verlies je al snel helderheid van de beelden.

Een Bosuil heeft maar 1 leg per jaar.

Bij het verlaten van het nest worden de kuuks 'takkelingen'. Ook dan krijgen ze nog steeds prooien van V of M. Als ze ongeveer vijftig dagen oud zijn, beginnen ze korte vluchten te maken. In totaal duurt het zo’n twee maanden voordat de jongen zelf in staat zijn een prooi te vangen.

Ook volwassen bosuilen gebruiken de kast enkel om in te broeden, ze zien het niet als 'hun huis'. De jonge takkelingen worden nog tot ver in de zomer gevoerd, de jongen blijven nog een tijdje onder de vleugels van V en M.

Nee hoor, je kijk niet slecht. Wanneer de jongen geringd worden is nog niet te zien wat het gaat worden/is. Vandaar dat het geslacht niet wordt gemeld.

Ja, de uil kan ook overdag goed zien. Net als de meeste nachtdieren worden hun pupillen groter om meer licht op te kunnen vangen als het donker is en kleiner als het licht is. Daarnaast hebben de ogen ook meer receptoren om licht op te vangen dan dagdieren. Dus ze kunnen zowel dag en nacht goed zien.

Bosuilen zijn ‘s nachts en in de schemering actief; als er jongen zijn gaan ze reeds voor zonsondergang op jacht tot zonsopkomst.

Muizen en ratten die vergiftigd zijn worden door uilen gegeten, met meestal noodlottige gevolgen.
Mensen gaan er teveel van uit dat muizen die gif eten in hun holletje dood gaan. Helaas werkt het zo niet.
Muizen zijn door het vergif veelal verzwakt en zijn daardoor een makkelijker prooi voor een uil dan een gezonde muis
Het gif wordt niet afgebroken en na het eten van een aantal muizen sterft ook de uil.

Roofvogels en uilen hebben een gat in hun tong (achteraan). Dat is van groot belang, aangezien ze anders met het inslikken van prooien zouden stikken. De luchtpijp blijft open via het gat in de tong!

Biotoop
De Bosuil komt vooral voor in loofbossen en gemengde bossen met een goede ondergroei en met open gedeelten. Maar hij komt ook voor in open parkachtige landschappen, kerkhoven, parken (Amsterdamse Bos) en zelfs in oude boomsingels. Een voorwaarde is dat er voldoende broedmogelijkheden aanwezig zijn. Bij het ontbreken van holle bomen wordt gebroed in oude nesten, nestkasten en in gebouwen. De gemiddelde grootte van het territorium is 20-30 ha.

minimale afstand tussen twee territoria 500 meter

Als het mannetje iets overkomt gaat het vrouwtje proberen de kuuks in haar eentje groot te brengen. Ze moet dan zelf op jacht gaan, wat ze normaal ook doet, samen met M, als de kuuks een week of 2 oud zijn.

Op zo’n moment is het weer ook zeer bepalend voor het al of niet slagen van een nest. Bij regen weinig muizen, moet het vrouwtje langer van het nest op jacht naar voedsel voor de kuuks

Laat hopen dat ons bosuilen paartje de uilskuikens samen groot kunnen brengen

groetjes Team Bosuilen

Tijdens het broeden en de eerste 14 dagen na het uitkomen van de eieren, rekent het vrouwtje op het mannetje voor haar voedsel later gaat ook het vrouwtje mee op jacht.

Soms leggen ze ook voer neer op voorraad, voor wanneer de jongen uitkomen, beetje afhankelijk van het aanwezige voedsel in het gebied waar ze leven.

groetjes Team bosuilen

De eitjes komen ongeveer na 1 maand broeden uit. De jongen blijven ca. 31 dagen in het nest.

De bosuil legt tussen de 1 en 3 dagen na de paring het eerste ei.

Het verschil is alleen te zien in hun lengte/grootte. Het vrouwtje is een goede vijf centimeter groter dan het mannetje. Verder zijn er geen kenmerken die man en vrouw doen verschillen. Bij de jongen is het pas goed te zien als ze nagenoeg volwassen zijn.

Er is een terugmelding bekend. Een van de jongen die in deze kast is geringd is teruggevonden in een kast in het Nationaal Park de Meinweg en ze had dat jaar zelf 3 kuikens. Van andere locaties zijn er voor bosuilen ook terugmeldingen, bijvoorbeeld in Het Gooi van verkeersslachtoffers die als jong geringd zijn. Een interessante terugmelding is van een bosuil die werd gevonden in een bosje bij Eemnes. Uit de ringinformatie weten we dat deze uil maar liefst 25 jaar oud werd.

De bosuil legt meestal 2 tot 4 eieren. Bij hoge uitzondering worden er wel eens 5 geteld, maar dat is erg zeldzaam.

Uilen zijn vermoedelijk een beetje kippig, ze zien slecht voorwerpen die vlakbij liggen. Dat rekken van de nek zal waarschijnlijk zijn om dan beter te kunnen kijken.

Vogels kunnen geur waarnemen, maar de meeste soorten kunnen niet echt goed ruiken. Ze kunnen zich oriënteren op een bepaalde geur die voor die soort belangrijk is, meer niet. De belangrijkste zintuigen van uilen zijn het gehoor- en het gezichtsvermogen.

Uilen herkennen elkaar aan hun verenkleed en de roep. En natuurlijk herkennen de jongen hun ouders, het zijn de enige bosuilen die ze zien totdat ze het nest verlaten.

Normaal eten ze die niet op. Om het nest schoon te houden eet de moederuil in het begin van het broedseizoen afval op om het buiten de nestkast weer uit te braken.

Dat is afhankelijk van het seizoen en de grootte en gewicht van de uil. Ook of er jongen gevoed moeten worden speelt natuurlijk een grote rol. Maar een gemiddelde van 2 tot 3 muizen per dag is het meest voorkomende wanneer ze geen jongen hebben te voeden. Overigens eet een bosuil heel gevarieerd. Bijvoorbeeld ook reptielen en grote insecten. En vooral ook nogal eens kleinere vogels. Kijk maar eens naar het clipje van 14 maart 'Vogel als ontbijt'.

Bijvoorbeeld bij grotere roofvogels zoals de havik. Jonge bosuilen lopen na het uitvliegen het gevaar om gepakt te worden door een marter, zoals helaas in een eerder seizoen van Beleef de Lente is gebleken. Ook grotere uilen (oehoe) en vossen zullen een bosuiljong pakken als ze de kans krijgen.

De jongen kijken de kunst af van de ouders maar het instinct om te jagen is aangeboren, ook weesuilen zullen gaan jagen. Het is leren door 'trial and error', door oefening worden ze beter en ze leren van fouten. Een filmpje van een lerende en jagende jonge uil: https://www.youtube.com/watch?v=RSf0TD_mPqI