Binnenkort

Binnenkort

bosuil / Shutterstock

Even voorstellen: de bosuil

Meest voorkomende uil

De bosuil is de meest voorkomende uilensoort in Nederland en Europa. Bewoner van allerlei landschappen, variërend van loof- en naaldbos tot stadsparken en groene woonwijken.

Nest

Nestelt in boomholtes, maar ook in nestkasten of ruimtes in gebouwen. Jongen klauteren soms al na 2 weken uit het nest, maar meestal later en zoeken dan een veilige zitplaats. Na 3 maanden vliegvlug.

Het is mogelijk om met een nestkast bosuilen naar uw tuin te lokken wanneer u in een bosrijke omgeving woont. Voor de bosuil kunt u een speciale nestkast aanschaffen, zie hieronder bij 'Meer weten en helpen'. Aangezien de bosuil zelf geen nest bouwt, dient u zelf nestmateriaal in de nestkast aan te brengen. Eerst een laagje kattengrit en dan een laag droge turfmolm of een laag fijne houtsnippers. Schoon maken hoeft niet tenzij er takken uit het vlieggat komen want dan heeft de eekhoorn er een (slaap)nest in gebouwd.

Bosuil / Shutterstock Bosuil / Shutterstock

Prooikeuze van bosuilen is zeer gevarieerd, voornamelijk allerlei kleine zoogdieren en vogels, tot het formaat jonge konijnen en duiven. Daarnaast ook kikkers en padden, kevers, regenwormen (jongen), incidenteel vis.

De onverteerbare delen van de prooien worden in de vorm van braakballen uitgebraakt.

Hun prooien vangen ze 's nachts Ze kunnen prima zien bij zelfs het kleinste spoortje maanlicht. Ook hebben ze een uitstekend gehoor; de oorgangen zitten niet symmetrisch ten opzichte van elkaar in de schedel, waardoor ze feilloos kunnen bepalen waar hun prooi zich precies bevindt. Overdag, als de bosuilen slapen, kunnen ze hun oren dicht doen.

Locatie

Onze bosuil in broedt in Limburg, vlak bij Nationaal Park de Meinweg, op het erf van Jan. Enkele jaren geleden kocht Jan het stukje bos achter z'n tuin en hing hoog in de boom een bosuilen-nestkast.

Het paartje bosuilen zit al jaren in de kast en is gewend aan de activiteiten van de bewoners. De afgelopen 8 jaar is er succesvol gebroed en elk jaar worden de kuikens en de ouders, als deze in de kast aanwezig zijn, geringd door de ringer van roofvogelwerkgroep Voerstreek.

De nestkast hangt op 6 meter hoog en is een standaard-bosuilenkast met aan de linkerkant een camera die de activiteiten binnenin de kast filmt. In de kast hangt ook een infraroodlamp waardoor de camera ook in het donker kan filmen. Recht voor de nestkast op 6 meter afstand hangt nog een buitencamera die de kast en zijn directe omgeving filmt.

Lokatie Limburg bosuil Lokatie Limburg bosuil