Uitgevlogen

Geen broedsel

Zwaar weer

Marlon de Haan | dinsdag 20 juni 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 187x

De neerslag is goed voor de natuur! Maar geldt dat ook voor de gierzwaluwen, die insecten moeten vangen?

Onze drie kleine gierzwaluwen beginnen steeds meer vorm te krijgen. Het worden al échte mooie vogels. Ze liggen lekker gezellig met elkaar in de nestkom, en maken soms uitstapjes naar buiten de nestkom. Nadat ze uitvliegen zullen ze niet vaak meer liggen; de gierzwaluw leeft immers vrijwel zijn hele leven in de lucht.

Jagen

De gierzwaluw is een insect-etende vogel. Zijn vorm zorgt voor gunstige aerodynamica waardoor deze soort erg snel kan vliegen. Ook maken gierzwaluwen snel wendingen in de lucht, waardoor ze efficiënte jagers zijn.

De insecten die ze vangen, vliegen meestal hoog in de lucht. Maar als het regent vliegen de insecten automatisch lager. Dit zie je ook in het gedrag van gierzwaluwen: ze gaan veel lager vliegen.

Regen zorgt voor bloei van planten, wat weer insecten aantrekt. Tijdens het trekgedrag van gierzwaluwen zie je ook dat ze de regen 'volgen'. Eigenlijk volgen ze dus hun voedsel.

Regen

Je zou denken dat ze dus erg veel last hebben van de regen. Misschien vinden ze het niet heel leuk, maar veel last hebben ze er niet van. Op hun veren is namelijk een vetlaagje wat voor een hydrofobe laag zorgt. Dat betekent dat hun veren geen water opnemen.

Omdat gierzwaluwen bijna nooit op de grond zijn, kunnen ze zichzelf niet wassen. Dit is heel belangrijk om bijvoorbeeld parasieten weg te spoelen uit de veren. Huismussen wassen zich bijvoorbeeld graag in een zandbad. Of als je kijkt naar de vijver-webcam van Beleef de Lente, dan zie je dat veel vogels zichzelf wassen in de vijver.  Gierzwaluwen hebben deze optie niet. Toch vinden zij ook een manier om zichzelf te wassen: de regen. Sommige gierzwaluw-experts vermoeden dat gierzwaluwen langzamer vliegen in de regen om zichzelf op die manier te 'wassen'. Deze vermoedens zijn gebaseerd op waarnemingen die zijn gedaan. Ik vind het een slimme oplossing van de gierzwaluwen!

Voedselschaarste

En wat nou als het regent voor meerdere dagen achter elkaar? Ja, dan is er uiteindelijk minder voedsel beschikbaar dan bij mooi weer. Gierzwaluwen hebben hier een hele mooie oplossing voor die je niet ziet bij andere vogels. De jongen van gierzwaluwen kunnen namelijk bij voedselschaarste in een rustmodus komen. Deze 'torpid'-modus van het lichaam zorgt ervoor dat de jongen minder voedsel nodig hebben. Ze worden dan koud, waardoor het lichaam minder energie vereist, en dus ook minder voedsel nodig heeft. Dit gedrag is bij één andere vogelsoort bekend en dat zijn de kolibries. Die gaan in de nacht ook in zo'n 'rust-modus'.

Gelukkig is er nog geen voedselschaarste geweest voor onze gierzwaluwjongen. Kijk hier hoe de jonge gierzwaluwen hun eerste stapjes buiten het nest hebben gezet.

Gierzwaluw Alle Beleef de Lente blogs