Binnenkort

Binnenkort

Zingen en roepen

Sienna Obdeijn | woensdag 13 mei 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 805x

Terwijl er druk gespeculeerd wordt over wanneer de eieren zullen uitkomen, broedt mevrouw Merel rustig verder.
Foto: Jelle de Jong

Avondlied

Afgelopen weekend met het mooie weer op de weer langer wordende avonden, is de merel degene die het avondlied lijkt te zingen. Al als klein meisje herkende ik deze vogel uit duizenden. En als ik dan 's avonds naar bed moest, zat er een merel vlakbij het raam te zingen. Maar hoe doen vogels dat eigenlijk? Zingen, ze hebben immers geen stembanden zoals wij mensen dat hebben.

Zingen zonder stemband

Vogels hebben een zogenaamde syrinx. Dit kleine orgaan bevind zich op de plek, waar de luchtpijp zich splitst naar de longen. Vele zangvogels hebben zelfs een dubbele syrinx. Hoe gespierder de syrinx, hoe ingewikkelder de zang. Sommige vogels kunnen hierdoor tientallen verschillende roepjes produceren.

Zang wordt vooral gebruikt om het territorium af te bakenen en om een partner te lokken. Een deel van de zang is erfelijk bepaald, maar sommige soorten hebben ook een improvisatie deel in hun zang. Jonge vogels leren zingen doordat zij oudere vogels in hun omgeving horen zingen en dit simpelweg na proberen te doen. Er kunnen vele variaties ontstaan, er zijn zelfs vogeldialecten te onderscheiden. Daarnaast zingen de vogels in sommige gebieden harder dan in andere gebieden. Dit heeft veelal te maken met de dichtheid van de vegetatie en de aanwezigheid van omgevingsgeluiden.

Verschillende roepjes

Vogels hebben vier redenen om door middel van roepjes te communiceren.

De zogenoemde contactroep wordt gebruikt om contact te maken met andere vogels in dezelfde groep. Deze roep wordt dan ook vooral gebruikt door vogels die in groepen leven. De alarmroep wordt uiteraard gebruikt om alarm te slaan.

De alarmroep van verschillende soorten lijken vaak op elkaar. Hierdoor weten alle vogels dat er gevaar dreigt en daarbij staken roofvogels en roofdieren soms hun plannen bij het horen van de vele verschillende alarmroepen. Ze zijn dan immers toch al ontdekt.

Als laatste is er nog de bedelroep, die voornamelijk door kuikens gebruikt wordt. Dit stimuleert de ouders om de kuikens voedsel te brengen. Bij sommige soorten, zoals ook bij de merel, gebruikt het vrouwtje de bedelroep om de band met de man te versterken en zodat hij haar voedsel komt brengen.

En als laatste de lokroep, deze wordt vooral gebruikt om andere soortgenoten te roepen. Daarnaast wordt het soms ook gebruikt om het territorium af te bakenen.

Een moment geduld aub...

Het liefst had ik in deze blog vrolijk willen typen dat de eerste kuikens uit het ei waren gekropen, maar die laten toch nog even op zich wachten. Morgen dan misschien?

Foto: Jelle de Jong