Binnenkort

Zing een liedje voor mij

Anke Dijkhuis | zondag 7 mei 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 271x

Waar de drie kuikens nu nog te klein zijn om het zelfde geluid te produceren als de ouders, zullen deze merels ook zo mooi gaan zingen als ze wat groter zijn. Deze merel liederen zul je sneller horen dan je verwacht.

Er vroeg  bij

De merel mannetjes die dit seizoen uit het ei gekomen zijn, zullen zo rond eind januari 2024 de herkenbare merel zang laten horen. Waar de reeds volwassen merel man pas eind maart in een boomtop klimt om te gaan zingen, zullen de nu nog kuiken merels over ongeveer 8 maanden hun territorium gaan verdedigen.

Vanaf de 19e dag dat ze uit het ei zijn gekropen zijn, zijn ze in staat te zingen. Het is het lied dat ze zingen in hun 'jeugd', dit is aangeboren bij zowel mannetjes als vrouwtjes. Te vergelijken met de eerste woordjes die een baby zegt.

Digitalisering van de merel zang

Merels zijn uitstekend in het kopieren van 'stadse' geluiden. Zo doet deze merel een ringtone na. Zo kennen ze ook andere tunes enz.   Heb je een bepaald fluitje dat je vaak doet, pas maar op straks doet de merel je na!

Eigen geluid

Wat voor geluid maakt de merel en in welke situatie? Ze maken een soort tik geluid, dit laten ze vaak horen. Snelle, elkaar opvolgende tikkende geluiden. Deze manier van geluid maken moedigt andere vogels aan mee te doen, vaak is er een kat of een ekster in de buurt die ze dan gezamenlijk wegjagen.

Het ritmische getik kan overgaan in een gezang wat een beetje lijkt op schreeuwen. Dit is om concurrenten en of een belager af te schrikken.

Ze maken een hoge ( tussen 9 en 7 kHz) SSHIIH wanneer er een roofvogel in de buurt is.

De vrouwtjes laten vaak een wat zachter lied horen, het lijkt op dat van de mannetjes alleen dan wat minder luid. Dit laten ze horen wanneer ze bijna bij het nest zijn, of wanneer het mannetje zijn lied aan het zingen is.

Communicatie

Merels maken elkaar duidelijk hoe ze zich voelen. Ze maken zachte neuriënde geluiden naar elkaar of de schelle alarm roep wanneer er gevaar dreigt.

Met de mooie zang van het mannetje, maakt hij duidelijk dit is mijn gebied. Omdat het in steden vaak langer licht (door de lichtvervuiling) is, zingt hij daar langer door, dan op een plek waar nauwelijks licht is in de avond.

In de ochtend beginnen de 45 minuten voor zonsopgang met hun gezang. Geen wekker meer nodig!

Regen

Na een fikse regenbui hoor je vaak de merel het hoogste lied zingen. Naar alle waarschijnlijkheid omdat er dan een feestmaal is, de regenwormen komen omhoog. Welke weer naar de hongerige drieling worden gebracht.