naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Werk mee aan Beleef de Lente 2019, word vrijwilliger   *   Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?

Door Arda van der Lee
BDL vrijwilliger STORK

Zelfde achternaam, toch geen familie?

Arda van der Lee, STORK | donderdag 12 april 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 253x

Het is u vast opgevallen dat de webloghouders dezelfde 'achternaam' hebben. STORK.

Wat betekent STORK? Ten eerste is het de Engelse naam voor de ooievaar. Maar STORK is ook een vrijwilligersorganisatie, die zich belangeloos inzet voor de ooievaars in Nederland. Alle webloghouders van de ooievaar zijn dus van die vrijwilligers.

Dieptepunt

Het is met de ooievaar lange tijd niet goed gegaan, met het dieptepunt in de jaren zestig. Om de ooievaar weer te laten terugkeren, hebben vele vrijwilligers en Vogelbescherming Nederland zich sinds die tijd flink ingezet. Het doel was de terugkeer van de ooievaar als broedvogel in Nederland. Met succes: het aantal broedparen neemt toe, er worden steeds meer jongen geboren en de broedgebieden breiden zich uit. Vogelbescherming Nederland richt zich nu vooral op herstel en behoud van de leefgebieden van de ooievaar.

STORK zorgt voor het ringen en tellen van nesten en vogels, zomer en winter. En nog veel meer, kijkt u maar eens op de website www.ooievaars.eu. Dat werk is onmogelijk zonder de inzet van vrijwilligers. Mensen die hun hart hebben verloren aan de ooievaar. Net zoals de webloghouders met de achternaam STORK.