Binnenkort

Binnenkort

Woeste pimpels en imitators

Roos Tol | zondag 10 mei 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 841x

Er zijn mensen met een onoverkomelijke angst voor vogels: ornithofobie. Ze zijn bang dat vogels hun ogen uitpikken, bang voor onverwachte bewegingen van vogels, bang om aangevallen te worden, bang voor – nu ja, voor alles wat met vogels te maken heeft.

Dat lijkt mij een heel zwaar leven en is ook beslist niet iets om over te lachen, net zomin als welke andere fobie dan ook.

Heus niet alle vogelfobische mensen zijn dit geworden door de film The Birds van Alfred Hitchcock. Het kan een aanval van een zwaan zijn geweest, een “terror buizerd” (of oehoe, of merel…) – of welk incident dan ook, misschien wel in een ver verleden en gaandeweg tot mythische proporties uitgegroeid.
Er bestaan therapieën voor (o.a. exposure). Ik ben benieuwd of ‘onze’ vijver misschien ook wel in zo’n therapie zou passen. Een klein, overzichtelijk gebiedje waarin de vogels veilig aan de ene kant verblijven en de kijker aan de andere kant. Waar ze elkaar niet verscheuren, hooguit eens een schermutselingetje om een territorium, en gezellig vleugel aan vleugel een bad nemen.
Al zal de ornithofoob er niet gerust op zijn als die in de chat deze opmerking van volger Vogel leest:
10 mei 7:58 u.: “Pimpels kunnen er zo lekker woest uitzien na een badje”.

Gemis

In alle ernst, wat mis je als vogel-angstige verschrikkelijk veel moois om je heen. Deze week nog kwamen er alweer twee gespotte soorten bij hier bij de vijver. De ene was geen vogel maar een vliegend zoogdier: de vleermuis (handvleugeligen). Voor veel mensen overigens ook een angstaanjagend beestje. Terwijl die véél insecten vangt – muggen! – en écht geen voorkeur heeft voor het verstrikt raken in mensenhaar.
De tweede was een jubel-soort. De spotvogel!

Doe eens een spotvogel na

Eerst even een misverstand uit de weg ruimen. De spotvogel is niet dezelfde als de mockingbird van de beroemde roman van Harper Lee. Dat is een spot lijster.
Dan het leukste weetje over spotvogels: het zijn meester-imitators! Ze zijn geweldig in het nabootsen van andere vogels. Een beetje spotvogel zou dus ook zomaar Zuid Afrikaanse geluiden kunnen voortbrengen, want daar overwintert ie.
Andere puike imitators zijn merels, zanglijsters, spreeuwen, zwartkop. Aan de absolute imitator-top staat de bosrietzanger – die hebben we hier nog niet gezien.
Maar als je dus leuk gevorderd bent met je cursus Vogelgeluiden Herkennen, dan kun je bedrogen uitkomen als je ineens twintig of meer soorten hoort vanaf één locatie. Waarschijnlijk heb je dan een goede imitator te pakken…

Terechte angst?

Voor terechte vogelangst moet je in Australië zijn. Niet alleen kennen die de liervogel die maestro is in het imiteren van mensenherrie waardoor je op een enorm dwaalspoor kan worden gebracht. Ook komt daar een écht waanzinnig gevaarlijke vogel voor: de Kasuaris.
Doe mij dan maar de spotvogel.