naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Voedertafel

Huiszwaluw

Kauw

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

Zevende ei bij de kerkuilen   *   Tweede jong tweede legsel huiszwaluw uit het ei!   *   Derde ei bij de huiszwaluw!   *   Bekijk de seizoenssamenvatting van de slechtvalken in beeld en woord!   *   M en V kerkuilen hebben de kast weer voor zichzelf!

Door Hein Verkade

witte veertjes favoriet

Hein Verkade | woensdag 12 juni 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 54x

De eerste eitjes lagen al in het nest voordat het klaar was. Langzamerhand werd de nestkom afgewerkt met een zachte laag veertjes. Het valt op dat dit witte veertjes zijn. Waarom zij daarvoor kiezen is niet duidelijk. Het aanbod is natuurlijk gevarieerder.
Nestje van een Boerenzwaluw

Die voorkeur voor witte veertjes komt ook bij andere soorten voor. Zowel de Boerenzwaluw als de Gierzwaluw gebruikt meer witte dan donkere veertjes als nestbekleding.

Gemakkelijker?

Je denkt dan al gauw dat ze witte veertjes misschien gemakkelijker opmerken in de lucht dan buine, grijze of zwarte. Dat valt te betwijfelen. Het zijn alle drie insecteneters en zichtjagers, en insecten zijn vaak donker van kleur en meestal veel kleiner.

Hygiëne

Wij mensen hebben ook een voorkeur voor witte lakens als nestbedekking. maar dat is waarschijnlijk ontstaan omdat witte lakens heter gewassen kunnen worden dan gekleurde, hygiëne dus.

Of hygiëne op een of andere manier een rol speelt bij de keuze voor witte veertjes bij de zwaluwen......? Wie het weet mag het zeggen.

Huiszwaluw Alle Beleef de Lente blogs