Binnenkort

Binnenkort

Welkom bezoekers van Beleef de Lente 2020

Martin Vink, Vogelwerkgroep Gemert | zondag 1 maart 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1089x

Bij het online gaan van Beleef de Lente zijn de valken al enkele weken hun voorbereidingen aan het treffen voor het komende broedseizoen. Het is zelfs niet ongebruikelijk dat ze al in januari met de copulaties beginnen. Een gevaar dat nu op de loer ligt zijn de rondzwervende thuisloze slechtvalken.
Plaatsen nestkast Vwg Gemert

2019 was een zeer geslaagd en succesvol seizoen voor de slechtvalken in De Mortel. Het ongeringde mannetje (VM) en het vrouwtje (V) hebben 3 prachtige jongen grootgebracht, drie vrouwtjes. Weinig tot geen ernstige verstoringen van indringers, goede weersomstandigheden en er waren voldoende prooidieren. Voor het vrouwtje (V) was het haar eerste succesvolle broedsel na een mislukt seizoen in 2018 toen zij het vrouwtje VV (2012) na 7 jaar verjoeg uit haar territorium. Het mannetje VM zit sinds 2015 op en rond de toren van De Mortel.
De valken zijn nu steeds vaker in en rond de nestkast te zien. Een gevaar zijn dus de rondzwervende thuisloze slechtvalken die een geschikte en veilige nestplaats zoeken. Met name een overname door een vrouwtje kan tot de teloorgang van een broedsel leiden. Gelukkig zijn er tot nu toe weinig indringers waargenomen. Maar de toren in De Mortel is een zeer geliefde en aantrekkelijke nestlokatie dus ook 2020 zal een spannend broedseizoen worden met prachtige maar soms ook zeer harde beelden voor de webcams van Beleef de Lente.

Het komende broedseizoen verzorgen vele vrijwilligers achter de schermen voor u de beelden, de chats, clips, weblogs, info en techniek. Namens de vrijwilligers en de vogelwerkgroep Gemert wens ik u allen veel mooie en leerzame momenten bij het bekijken van de webcambeelden van deze prachtige roofvogels.

Vogelwerkgroep Gemert