Binnenkort

Welke functie heeft het “fijn hakken” of “drillen”?

Peter van den Akker | vrijdag 9 juni 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1015x

In de 2 filmpjes op BDL van 1 (drillen) en 7 juni (fijn hakken) is een vreemd gedrag te zien waarvoor ik in mijn literatuur geen verklaring kon vinden. Wat zou dit gedrag kunnen betekenen?

Drillen of fijn hakken

De filmpjes hebben de titels drillen en fijn hakken gekregen, maar fijn hakken is niet wat er gebeurd. De visgraten worden niet kleiner gemaakt. Daarom neem ik hier de term drillen over. Bij dit drillen gaat de broedende vogel iets boven de eieren staan en beweegt heel snel met de snavel op en neer. De punt van de snavel beweegt hierbij door de massa visgraatjes op de nestbodem rond de eieren. Vaak drilt een vogel maar op 1 plek, ook zag ik wel dat de vogel min of meer een rondje draaide tijdens het drillen. Soms is te zien dat de vogel een soort van geultje in de massa graatjes maakt, maar meestal gebeurd dit niet. Tijdens het drillen trilt het lichaam van de IJsvogel enorm. Toen ik het de eerste keer zag dacht ik even dat de vogel enorm gestresst zat te trillen op het nest en zou bezwijken. Het drillen duurt vaak wel enkele minuten en zowel het mannetje als het vrouwtje doen het,  overdag en ’s nachts. In de nacht natuurlijk door het vrouwtje omdat zij altijd het nachtelijk broeden voor haar rekening neemt.

Een verklaring voor het drillen?

Zoals gemeld heb ik in de literatuur geen informatie over dit fenomeen kunnen vinden.  Maar omdat het geen incident is, ze doen het volgens mij dagelijks meerdere keren, moet het een functie hebben. Het meest logisch lijkt mij dat het een temperatuurregulerende functie voor de eieren heeft. De massa graten heeft waarschijnlijk een isolerende werking tussen de koude zandbodem en de eieren. Mogelijk dat de graten door het gewicht en de bewegingen van de vogels inklinken en verdichten en hierdoor hun isolerende werking iets verliezen. Mogelijk dat het drillen de functie heeft om de graatmassa weer luchtig en meer isolerend te maken. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat de IJsvogels door het drillen een luchtbeweging over de eieren creeeren om deze af te koelen. Mogelijk kom ik in een blog een keer terug op dit raadselachtige fenomeen.

Broeden verloopt vrij identiek aan het eerste broedsel

Het tweede legsel wordt sinds 27 mei al weer 13 dagen bebroed. Rond 15 juni verwachten we opnieuw jonge IJsvogels. Het broedproces verloopt ogenschijnlijk gelijk als het eerste legsel.  Enige verschil is dat nu het vijfde ei met zekerheid in het nest is gekomen; geen 6 maar dus 7 eieren.

IJsvogel Alle Beleef de Lente blogs