Binnenkort

Binnenkort

Wat schaft de pot?

Bernice Goffin | maandag 15 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 949x

Nu onze vrouwtjes op de eieren zitten komt manlief regelmatig aanzetten met een lekker hapje voor de broedende dames. Heeft u al kunnen zien wat er nou zoal aan voedsel wordt aangevoerd? En wat eet een koolmees eigenlijk nog meer?
Vrouw 1 ontvangt een dikke rups

Kriebelende kruipertjes

Onze mannetjes voeren momenteel een heel scala aan insecten en andere kriebelbeestjes aan de vrouwtjes. Een logische keuze: dit soort beestjes zijn er in deze tijd van het jaar in grote getalen en het zijn echte eiwitbommetjes. We zien vooral veel rupsen. Daarnaast worden er ook regelmatig spinnen en andere potige, maar ondefinieerbare beestjes aangevoerd.

Zaden en nootjes

Zaden en nootjes zijn ook behoorlijk voedzaam en als er niet genoeg insecten te vinden zijn schakelt de koolmees dan ook over op deze voedselbron. Met name in de winter, wanneer de insecten schaars zijn, trakteert de koolmees zichzelf graag op een vegetarische maaltijd. Als u de vogels in uw tuin voert zult u de koolmezen er dan ook ongetwijfeld vandoor zien gaan met zaden en nootjes. Met name pinda’s en zonnebloempitten zijn favoriet.

Vlees!?

Geloof het of niet, een koolmees kan ook jagen op andere vogels en kleine zoogdieren. Er zijn gevallen bekend van koolmezen die vleermuizen in winterslaap in een grot opzoeken, doodpikken en opeten. Ook zijn er gevallen van koolmezen die kleinere zangvogels overrompelen en opeten. Dit soort jacht op vogels en zoogdieren lijkt echter maar zeer incidenteel voor te komen en alleen in tijden van grote voedselschaarste. Desalniettemin behoorlijk heftig en niet iets wat je zou verwachten bij zo een klein vogeltje!

Wat voor een prooien gaan we zien?

Waarschijnlijk zullen onze koolmeesmannen vrijwel uitsluitend insecten en andere kruipertjes blijven aanvoeren. Dit zal zo door gaan als de jongen er zijn: die kunnen zaden nog niet goed verteren. Heeft u al interessante beestjes kunnen onderscheiden in de prooiaanvoer?

Vrouw 1 met spinnetje