Wat gaat ze kiezen ?

Mark Hessels | zaterdag 25 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 781x

Keuze stress ! En niet alleen bij het vrouwtje gekraagde roodstaart, maar daardoor ook bij haar mannetje en misschien nog het meest bij het Beleef de Lente team dat achter de schermen meekijkt.

HET BEGON ALLEMAAL ZO MOOI

Na weken van spanning landde het mannetje op 10 april op ons erf en was meteen gecharmeerd van dat mooie kastje met die camera in huis. Iedere dag kwam hij meerdere keren het kastje inspecteren en luid zingend verkondigen dat deze van hem was. Wij konden ons geluk niet op.
Team gekraagde roodstaart kreeg bijna een hartverzakking toen op 21 april opeens het mannetje super nerveus in het kastje zat te zingen en vanuit het niets zat opeens het vrouwtje in de deuropening. Ze was terug in Nederland, had de weg naar Gelderland gevonden en met wat zoeken zelfs Winterswijk en ons erf teruggevonden.
Het mannetje ontplofte bijna van geluk. Op het mooie filmpje hiervan is dat prachtig terug te zien.

EN WAT VINDT MEVROUW ER VAN ?

Het mannetje was dolblij dat ze zijn geschetter gehoord had en dat hij eindelijk zijn mooie kastje aan haar kon laten zien. Maar wat vond zij er nou eigenlijk van ? Ze was duidelijk geïnteresseerd in deze mooie man met zijn luxe appartement en heeft de boel eens even uitgebreid bekeken, maar daarna hebben we haar niet meer terug voor de camera gezien.
Misschien is ze nu gewoon aan het opvetten om bij te komen van de lange reis en haar lijf op conditie te krijgen voor de volgende grote klus; eitjes produceren. Maar het kan ook nog dat ze zich toch bedacht heeft en gokt op een betere plek bij de buurman. De komende dagen zal er een hoop duidelijk worden.

HOOIBERG OF BOS ?

Wat is er nu eigenlijk zo aantrekkelijk aan die hooiberg voor de gekraagde roodstaarten ? We schreven al eerder dat het echte bosvogels zijn en als je nu door hun ogen naar zo’n hooiberg kijkt dan zie je opeens heel wat anders.
Er staan in hun ogen gewoon 4 mooie (weliswaar kaarsrechte) eikenbomen in een vierkant en in één van die bomen zit een mooie nestholte. Het bladerdak is vervangen door een rieten dak, maar daar zitten minstens zoveel insecten in, dus ook helemaal goed. Onder het dak zitten tal van zitplekjes en wemelt het ook van de insecten, dus ook hierin is het gewoon een klein bosje. Wat nou hooiberg, dit is gewoon hun eigen minibosje. Als ik vrouw gekraagde roodstaart was zou ik niet langer twijfelen en ons allemaal uit onze zenuwen verlossen….