naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Zwarte stern

Groene specht

Kauw

Holenduif

Geen broedsel

Geen broedsel

Jonge ZWARTE STERN is nu vliegvlug!   *   Ook tweede jonge OOIEVAAR maakt eerste vlucht!   *   Jonge OOIEVAAR maakt eerste vlucht!   *   Hoe waardeert u BELEEF DE LENTE? Vul de enquete in!   *   KERKUIL vrouw weer terug in nestkast

Door Pieter van den Assem
BDL vrijwilliger Beleef de lente

Wat eten we vandaag?

Pieter van den Assem | woensdag 7 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 177x

De kerkuil is zeker geen groots fijnproever. Het dieet van de kerkuil varieert van vogels en muizen tot insecten en amfibieën. Zelfs de beruchte spitsmuizen staan op het kerkuilenmenu. Deze prooien zouden een uur in de wind stinken
foto André Eijkenaar Kerkuil met spreeuw

Voedzame hap

De beste vriend van een boer is de kerkuil. Op het boerenerf is geen muis veilig voor zijn scherpe klauwen. Dat zijn vooral veldmuizen, huismuizen en bruine ratten, die ongeveer 98% van het dieet uitmaken. Zulke prooien zijn in uitbundige hoeveelheden aanwezig in cultuurlandschappen. Daar maakt de kerkuil dankbaar gebruik van.

Maar als er veel vogels voorkomen in de buurt van het nest, dan past de kerkuil gemakkelijk zijn menukeuze aan. Het liefst eet de kerkuil echter veldmuizen. Deze muizen wegen ongeveer 30 tot 50 gram en dat is een flinke en voedzame hap voor de kerkuil.

Vieze smaak

Spitsmuizen staan in Nederland op het menu van de kerkuil en de ransuil. De andere soorten laten de ‘stinkende’ spitsmuizen ongemoeid. De spitsmuizen hebben klieren die muskus geurende substanties uitscheiden. Deze sterke geur en vieze smaak ervaren veel roofdieren als onprettig. Vaak worden  spitsmuizen dood op de grond aangetroffen zonder dat ervan gegeten is. Dan is deze insecteneter waarschijnlijk wel gedood door een roofdier, maar door de sterke muskusgeur en vieze smaak toch niet opgegeten.

Braakballen

Vogels, amfibieën, reptielen en insecten vormen samen ongeveer 2% van wat een kerkuil eet. Vooral  oude kerkuilen beheersen de kunst van het jagen op vogels. Mussen en spreeuwen vallen het vaakst ten prooi aan de kerkuil. Incidenteel gaat hij over op het verschalken van amfibieën, reptielen en insecten.

Hoe weten dit alles zo precies? Door het uitpluizen van braakballen. Die bestaan uit de onverteerde delen van prooien zoals uilen die weer uitspugen. We komen er in een aankomend blog op terug!