Binnenkort

Binnenkort

Wat een weer!!! Deel 2

Sharon Lexmond | vrijdag 28 juni 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 945x

Waar in een eerder blog nog gesproken werd over onderkoeling, is het weer nu 180 graden omgedraaid... De vogeltjes hebben het heet!!

De vogels in de nesten hebben het wederom zwaar... Wat is het warm de afgelopen dagen! En dan zit je ook nog in een warm kommetje onder een dak!

Omgaan met kou en warmte

Vogels hebben een zeer functioneel verenkleed. Dons- en dekveren zorgen voor isolatie en zodra een vogel het enigszins koud krijgt, kan hij zijn verenpak ''bol'' zetten zodat het dons extra warmte kan vasthouden. De nek wordt ingetrokken en de buikveren worden over de voeten gedrapeerd. (Of de poten worden om en om ingetrokken als deze wat lang zijn) Bij warmte gebeurt juist het tegenovergestelde. De veren worden plat tegen het lijf gedrukt en de nek uitgestrekt. Vogels kunnen (net als honden) de warmte kwijt door te hijgen. Dit kunnen we zeer goed zien op dit filmpje.

De mussen vallen van het dak

In het nest word het met deze temperaturen soms zo warm dat sommige vogeltjes van ellende te vroeg het nest uit springen. Dit geldt vooral voor soorten die op daken of onder dakpannen broeden zoals zwaluwen (boeren- en huiszwaluwen) gierzwaluwen, huismussen maar bijvoorbeeld ook voor jonge meeuwen die met de blaren op hun voetjes van de platte daken af springen. Wellicht komt daar ook het welbekende spreekwoord vandaan. Zelf werk ik in een vogelopvangcentrum waar we de afgelopen dagen vele uitspringers binnengekregen hebben waaronder ook het knappe exemplaar van de onderste foto. Deze zal in de opvang groot gaan worden.

Zwaluwtje, nog even volhouden! En goed blijven oefenen, dan kun je snel dat kleine oventje verlaten :)