Binnenkort

Binnenkort

Wat een drukte!

Rianne Pickert | woensdag 13 maart 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1024x

Bij de bosuilen is het aftellen begonnen, elk moment kan baby-kuuk tevoorschijn komen! Bij de lepelaars is het feest ook begonnen, het eerste ei is gelegd. De steenuilen wachten nog even op beter weer. Dat is juist fijn, zo alles tegelijk is helemaal niet handig.

Efficiëntie

Dat gezegd hebbende, krijgt meneer steenuil de lente al wel in zijn bol. Zowaar gaf hij zijn liefje een heuse muis vanmorgen! Dat niet alle vogels tegelijk hun eieren leggen en jongen krijgen is niet alleen handig voor ons maar ook voor de vogels zelf. Op die manier zorg je ervoor dat de voedselvoorraad niet te snel op raakt. Zo hebben vogels allerlei trucjes om zo efficiënt mogelijk te zijn. Wie weet bijvoorbeeld waarom vogels zo veel in de ochtend zingen? Omdat de insecten dan nog niet actief zijn en je daar dan beter geen energie aan kan verspillen!

Diversiteit

Natuurlijk doen onze uiltjes dat weer anders door juist in de avond en nacht te roepen en te jagen. Zo heeft elke soort een eigen niche, een eigen plekje in het ecosysteem. Dat zorgt er mede voor dat er zo veel soorten kunnen zijn en dat wij van zo veel soorten kunnen meegenieten elke lente! Over dit soort zaken heb ik het nu tijdens mijn minor Ecologie & evolutie aan de UVA en het is super om dat zo goed te kunnen zien op de beelden. Ik ben benieuwd welke elementen uit de minor ik straks nog meer kan koppelen met BDL.