Binnenkort

Binnenkort

Vogel B&B

Roos Tol | zondag 13 maart 2022 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 296x

Ze komen hier voor hun ontbijt en voor hun bad; ze halen materiaal voor hun nesten. De vijver is een ware Vogel Bed & Breakfast. Nu ja, slapen doen ze natuurlijk niet in het water, maar ergens in de buurt. Laten we het een “b&b-omgeving” noemen.

Doorgaans maken gasten van een b&b zelf wel uit wanneer ze komen of gaan, wanneer ze hun douche of bad nemen en hoe warm of koud dat mag zijn.  En of ze hun ontbijt nu om zes uur in de ochtend nemen of om twaalf uur ’s middags, dat maakt ook niet uit.

Dat Bepaal Ik zelf Wel

Als gastgever voor onze geliefde tuinvogels heb ik van jongs af aan geleerd dat bij vorst de mogelijkheid tot badderen moest worden verhinderd. Wel te zorgen voor ijsvrij drinkwater, maar bijvoorbeeld een omgekeerde bloempot in de waterbak zodat de vogels er niet in konden. Dan zouden ze bevriezen.

In kringen van volièrevogelhouders blijken hier hevige meningsverschillen over te bestaan.
Maar een volièrevogel is geen mees, mus of merel en evenmin gewend aan wisselende omstandigheden.
Ben ik zo braaf om het badderen te verhinderen, zie ik ze hier bij de vijver gewoon ijskoud Wim Hofjes maken!

Zou het zomaar kunnen dat de vogels zélf wel weten wat goed voor ze is – en wat niet?

Snackje tussendoor

Ook “voerbeleid” is hevig onderdeel van discussies. Van jaarrond bijvoeren worden vogels lui en dik, zegt de één. Het geeft ouders een kans om even bij te tanken in een wereld waar insecten en rupsen of wormen almaar moeilijker te vinden zijn, zegt de ander.

Ik denk dat je moet doen wat goed voelt voor jou en voor jouw tuinvogels. Je ziet zelf wel wat er wel en wat er niet wordt gebruikt. Je ziet of je nestkastje(s) worden bezet en of het voer, en welk voer, op gaat of helemaal niet.

Variatie is ook een toverwoord: onder wisselende omstandigheden kun je wisselend aanbod voorzetten.

Jaarrond Tuinvogeltuinieren

Zorg voor een groene tuin. Met planten en struiken in plaats van stenen. Zorg voor gunstige omstandigheden voor je tuinvogels (raadpleeg desgewenst een Tuinvogelconsulent). Observeer, leer, en misschien ook bovenal: geef de vogels de kans om zélf te beslissen wat ze willen.

Wil jij ook een vogel b&b houder zijn? Doen!