Uitgevlogen

Ronald Harxen / Fred van Diem

Door Ronald van Harxen
Voorzitter werkgroep STONE

Voedingsadvies a.s. ouders

Ronald van Harxen, STONE | woensdag 3 april 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 87x

Nu de geboorte van de kuikens aanstaande is, moeten de kersverse ouders binnenkort flink aan de bak om hun kroost van voldoende prooi te voorzien. Gezien de wat eenzijdige aanvoer tot op heden lijkt het me raadzaam ze van wat weldoordachte en goedbedoelde voedingsadviezen te voorzien.

Het hoofdmenu heeft tot nog toe bestaan uit rat, aangevuld met haas/konijn en af en toe een muis als snack tussendoor. O ja, en een vogel, een houtduif. Toegegeven, het kan slechter. Maar een beetje eenzijdig vind ik het wel. Ik kan me voorstellen dat je als opgroeiende jonge oehoe wel eens vaker trek hebt in duiffilet, om van meerkoetenpaté of ganzenlevertjes maar helemaal niet te spreken. Variatie bevordert bovendien de eetlust.

Meer dan 650 soorten op de menulijst

Als ik het rijtje prooien in de monografie The Eagle Owl van Vincenzo Penteriani en Maria del Mar Delgado (2019) eens naloop, kom ik een ongelooflijke diversiteit tegen, bij elkaar meer dan 650 (!) verschillende soorten. Dan gaat het om heel Europa, met veel soorten die in Nederland niet voorkomen, maar toch. Vleermuizen, spitsmuizen, marterachtigen en vossen, ree, wild zwijn (hmm!) gems, drie soorten ratten, meer dan 100 soorten muizen (waaronder mij volkomen onbekende als de gobipaardenspringmuis), diverse soorten hazen en fluithazen, talloze vogelsoorten (o.a. grauwe gans en aalscholver, reptielen, amfibieën, 35 soorten vissen (o.a. zalm), slakken, duizendpoten, mosselen, kreeften en een keur aan kevers. Dat is nog eens een menukaart!

Een paar suggesties

Toegegeven, lang niet alle soorten komen in Nederland voor, maar met iets meer inzet moet het toch mogelijk zijn meer op tafel te zetten dan elke dag weer een ratatouille van rat, muis en konijn! Ik geef een paar suggesties: mollen en egels, postduiven (te vinden in elke stad met een plein), wilde (of minder wilde) eend, reekalfjes, loslopende katten (met een beetje geluk hebben die een muis of merel in de bek; twee in één klap), pasgeboren lammetjes (seizoensgerecht), pekineesjes of toypoedels (de laatste zijn erg in de mode, dus volop aanbod!). Voor een toppredator moet dat toch geen al te grote uitdaging zijn, meen ik.

Maar ook met rat is meer mogelijk dan rauw op het bord. Wat dacht u van rat op een stokje? Het programma Metropolis van de VPRO had er ooit een smakelijk item over. Leerzaam! Disclaimer: alleen kijken wanneer u over een sterke maag beschikt.

Oehoe Alle Beleef de Lente blogs