naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Nijlgans geeft niet op: opnieuw een ei   *   Vier jonge merels uit het ei!   *   vreemde kerkuil in de hooiberg   *   Vijfde ei bij de torenvalk!   *   Spektakel bij de kerkuil...

Door Arda van der Lee

Vieze vrouwen

Arda van der Lee, STORK | donderdag 12 maart 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 37x

Handig voor ons als een ooievaar een ring heeft, zo kan je de vogel herkennen. Leo heeft dat in de vorige blog uitgelegd. Mij begon de opsomming van alle ooievaars in de buurt wat te duizelen, maar bij ons paar geeft de ring van Pa houvast. Zo kunnen we zien wie de man en wie de vrouw is.
Vieze buik. Foto Arda van der Lee

Maar op veel nesten ontbreken de ringen aan de poten. Wie is dan wie, wie is de man, wie is de vrouw? Duidelijk op het moment dat ze paren, maar daarna........? Het verschil is eigenlijk niet te zien.

Modder

Maar opgelet, de modder in de nesten brengt uitkomst. Want dat de nesten met al die regen modderig zijn, moge duidelijk zijn. En de bewoners gaan af en toe weleens door de poten en zitten lekker weggedoken in het nest. En daar krijg je met al die natte aardklonten en modder een vieze buik van.

Vieze vrouwen

En laat dat nu toch handig voor ons zijn. Want bij de paring klimt het mannetje met die vieze buik bovenop het vrouwtje. Gevolg; de vrouwtjes krijgen zo ook een vieze rug. En zolang dit natte weer aanhoudt, kan je dus ook duidelijk bij niet geringde ooievaars zien wie het vrouwtje is. Gewoon de vieste van de twee.
Kijk maar naar het verschil op beide foto'ss, duidelijk toch wie het vrouwtje is?!

Zo heeft elk nadeel ook zijn voordeel!