naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Huiszwaluw

Kauw

Lepelaar

Geen broedsel

Voedertafel

Geen broedsel

Havik

Alle Beleef de Lente camera's gaan op 29 september definitief uit.   *   Helaas heeft nog een jong kerkuiltje het niet gered   *   Onraad bij de kerkuil   *   Schoon en fris   *   Drukte op de tak

Door Annelies Marijnis

Vervolg op elke dag een eitje.

Annelies Marijnis | donderdag 23 mei 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 114x

21 mei is het eerste ei gelegd en op 22 mei lag er een tweede ei bij. Het is blijkbaar even wachten op ei nummer 3. Op het moment dat ik dit schrijf, liggen er nog maar 2 in. Zo gek is het niet dat er nu pas met de ei-leg is begonnen zoals uit de blog van Hein blijkt.

Uit een groot onderzoek (bron Sovon) is gebleken dat er rond 31 mei een piek is in de eileg maar uit een kleiner onderzoek bleek dat de vogels 10 dagen eerder begonnen met eieren leggen. En dat klopt tot op de datum precies, 21 mei, met de Huiszwaluwen van Beleef de lente.

Op de camera is te zien dat het vrouwtje, want die zit het grootste deel van de tijd op de eieren, de eieren onder zich schikt zodat haar broedvlek de eitjes kan verwarmen. De broedvlek is een kaal stukje buikhuid wat erg doorbloed is zodat er veel warmte aan de eieren wordt afgegeven. Af en toe is ze even weg en dan kunnen we goed de eitjes zien. Vaak zitten man en vrouw ook gezellig samen op het nest. In het boek Zwaluwen van Gaast van Theunis Piersma wordt vermeld dat er ook mannetjes zijn gevonden met kale rode broedvlekken maar ze zijn wel in de minderheid. Maar het vrouwtje doet het meeste werk voor wat betreft het bebroeden van de eieren.

Dus nu geduld tot einde eerste week van juni.

Huiszwaluw Alle Beleef de Lente blogs