Uitgevlogen

Geen broedsel

jong gebruikt vet uit stuitklier

Door Arda van der Lee
STORK

Veren maken de vogel

Arda van der Lee, STORK | donderdag 8 juni 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1182x

Elke dag wordt de tekening van het verenkleed van de jongen duidelijker. Op hun 'vleugels' is een brede zwarte band te zien. De jonge kuikens hadden alleen donsveertjes, maar nu zijn de dekveren en slagpennen snel aan het groeien.

De dekveren geven een vogel zijn vorm en kleur, onder de dekveren zitten de donsveren voor isolatie. Slagpennen zijn lange, sterke veren die aan de vleugels zitten en samen het vliegoppervlak vormen. En dat hebben onze jonge ooievaars uiteindelijk nodig om over een week of 5-6 het nest te verlaten.

Sturen en landen

En dan zijn er nog de staartpennen, die helpen bij het sturen. Handig om goed op het nest te landen. Op het filmpje ‘aankomst van pa’ is dat goed te zien. De staartpennen gaan vlak voor het landen omlaag.

Poetsen

Vogelveren vergen veel onderhoud. Als een vogel zijn veren poetst, doet hij dat om losgeraakte baardjes (= microscopische haakjes, die in elkaar grijpen en de veer een samenhangend oppervlak geven) weer met elkaar te verbinden. En vaak smeert hij er gelijk wat vet (talg) op, dat hij zelf in zijn stuitklier maakt (clip 3 juni). Dat maakt de veren extra waterdicht. En dat is wel nodig met de regen van de afgelopen dagen.

STORK