Binnenkort

Veren maken de merel

Linda Persoon | vrijdag 17 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1614x

Toen ik deze week een dag niet naar het nest had gekeken, dacht ik even dat de camera op een andere plek stond. De kleine blote kuikentjes waren in pluizige punkerds veranderd! Wat groeien ze ontzettend hard, die mereltjes.

Strak in het pak

Nu zijn ze nog voor een groot deel pluizig, maar hier en daar zijn al de eerste pennen met het begin van een veer zichtbaar. Het groeien in hoog tempo gaat nog even zo door, want geloof het of niet, komende week gaan deze kleuters al uitvliegen! Dan moet je wel behoorlijk in de veren zitten natuurlijk. Jonge merels hebben nog een tijd een bruin gespikkeld pakje. We zullen dan nog niet kunnen zien wat het geslacht is van de merels. Soms zijn mannelijke mereltjes ietsje donkerder dan de vrouwtjes, maar het verschil is moeilijk te zien. Pas na een maand of drie hebben de jonge merels hun volwassen verenpak. De snavel en oogringen van de mannetjes blijven tot het volgend voorjaar onopvallend gekleurd.

Verzorging

Net als ons haar en onze nagels bestaan de veren van vogels uit het eiwit keratine. Keratine zorgt voor flexibiliteit en stevigheid. In het dagelijkse gebruik worden veren vuil en kunnen beschadigd raken. De meeste veren worden één keer per jaar verwisseld tijdens de rui, daarom zijn vogels erg zuinig op hun veren en besteden ze veel tijd aan het onderhoud. De veren worden dagelijks gladgestreken, zodat ze weer netjes aansluiten. Ze worden ingesmeerd met vet uit de stuitklier en lekker opgefrist in een bad. Soms nemen vogels een stofbad, het stof werkt dan als schuurmiddel, om de veren en huid te reinigen en het verwijdert tevens parasieten.

Maar eerst moeten onze mereltjes die veren maar eens krijgen. Wanneer ze uitvliegen is ook voor ons een verrassing, maar wij van Team Merel denken dat het ergens tussen 20 april en 25 april gaat gebeuren. Komende week dus al, misschien ziet u het wel live gebeuren!