Uitgevlogen

Geen broedsel

Tweede ei, volgens verwachting

Jelle Harder, IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek | zaterdag 25 maart 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1240x

IJsvogelvrouw heeft geheel volgens de verwachting haar tweede ei gelegd. Aanvankelijk leek het er op dat het voor 07:00 uur al zover was. Maar ze hield iedereen wat langer in spanning. Veel mensen waren getuige van deze eilegging.

Voorbereiden op komst ei?

De afgelopen dagen zagen we het ijsvogel vrouwtje vaak in de nestkamer. Ze bleef er soms langere tijd zitten. Kennelijk is dat onderdeel van het proces om toe te groeien naar het leggen van een ei op die plaats, in die nestkamer.

Legnood?

Al die keren dat ze binnen was, zat ze meestal in het midden van de nestkamer. Wat mij bij het leggen van het eerste ei opviel, was dat het vrouwtje nog voor een deel in de nestgang stond. Was hier sprake van een soort legnood? Had de vogel geen tijd meer om wat verder de nestkamer in te gaan zoals gewoonlijk? In de eerste minuut is te zien dat er een flinke hartslag is, ze zal bezig zijn met het uitpersen van haar ei. Terwijl ze wat naar voren loopt zien we het ei nog niet maar ik neem aan dat het meerolt onder haar lijf. Ze draait zich om en het ei is zichtbaar.

Onderzoek ijsvogelnest

In de loop der tijd zijn ijsvogelnesten onderzocht op het aantal eieren wat werd gelegd. Dat is een lastige bezigheid omdat de inhoud van de nestkamer moeilijk te zien is. Zowel eieren als het aantal jongen tellen, lukt bijna nooit door de nestgang in te kijken. Met behulp van moderne middelen als camera’s is dat nu minder een probleem.

Het ei heeft een lichte kleur. Een schutkleur is niet nodig omdat het ei in het donker ligt. Ook andere vogels die in holen broeden, hebben licht gekleurde eieren.

IJsvogeleieren

Bekend is dat een ijsvogelei 21-24 mm lang kan zijn en 17-20 mm breed. Gemiddeld 23 x 19 mm. Het gewicht is ongeveer 4,5 gr. Gezien de grootte van het ei wordt opgemerkt dat dit vrij groot is in relatie tot de grootte van het vrouwtje.

Als het ei net gelegd is, is de schaal dun, zelfs transparant en bleek roze van kleur. Als het broeden begint, verandert het uiterlijk van het ei. Het wordt wit glanzend en ziet er hard uit alsof het van porselein is. De witte kleur van de eieren kan de vogels helpen om, in de donkere nestkamer, de eieren te vinden.

Doel van IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek: Verbeteren van de broedmogelijkheden voor ijsvogels. Aanleg, controle en onderhoud van ijsvogelwanden. Bezoek de website van IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek