naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

M en V kerkuilen hebben de kast weer voor zichzelf!   *   De jonge huiszwaluw maakt zijn eerste vlucht!   *   De drie jonge ooievaar zijn volleerde vliegers geworden   *   Vier van de vijf jonge kerkuilen maken al regelmatig uitstapjes buiten de kast   *   Zeldzame vlinder bezoekt de steenuilenkast!

Door Hein Verkade

Trekgolf

Hein Verkade | donderdag 18 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 63x

Vanmorgen was ik druk bezig met het tellen van de Huismussen in Noordwijk-Binnen. Het viel op dat er veel trekvogels over het dorp vlogen, waaronder Kwikstaarten, Graspiepers, veel Boerenzwaluwen en ook Huiszwaluwen. Geen toeval dat vanmorgen de eerste Huiszwaluw in het webcamnest verscheen!

Deze eerste Huiszwaluwen kunnen de beste nestplek kiezen en inspecteren alle mogelijkheden. Gezien het gunstige voorjaarsweer zal de trekgolf nog wel even voortduren en verschijnen er snel meer vogels in de kolonie. Dan kunnen er paartjes gevormd worden. Ik benieuwd wanneer er twee vogels tegelijk in het nestje verschijnen. Het eerste eitje laat dus nog wel even op zich wachten.

De timing van echte trekvogels zoals de Huiszwaluw is totaal anders dan die van standvogels, zoals de Huismus. Ik hoorde vanmorgen al grote jongen bedelen onder de dakpannen. Tegen de tijd dat de eerste huiszwaluweitjes gelegd worden starten de Huismussen al met hun tweede legsel ! Huismussen kunnen wel drie legsels hebben in één seizoen, Huiszwaluwen hooguit twee.

Huiszwaluw Alle Beleef de Lente blogs