Binnenkort

Door Christ Grootzwagers
Natuurvereniging Ken en Geniet

Tikkie terug

Christ Grootzwagers | zondag 14 juni 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 809x

Het kijken naar vogels is niet alleen rustgevend, nee het verrijkt ook je kennis. Niet alleen van vogels, maar van heel de natuur. Je leert hoe het eraan toe gaat tussen de diverse natuurelementen. Wie of wat er allemaal van elkaar afhankelijk is. Je natuurbesef groeit door Beleef de Lente.

Vogeltjes kijken

Het is zo simpel, om vogels te leren kennen. Je kijkt gewoon naar Beleef de Lente, daarmee ontstaat een basis. Vooral hier bij de vijver komt menig soort langs. Veel namen worden in de chat genoemd, een enkele wordt niet direct herkend. Geen nood, je noteert de tijd en zet dat in de tab vraag. Vaak krijg je nog dezelfde dag het antwoord.

Genieten

Daar begint het mee, met het genieten van beelden en geluiden. Zonder het eigenlijk te beseffen, doe je kennis op. Door het chatten leer je vaak welke vogel er gezien wordt, zo ontstaat de basis voor een nieuwe hobby. Vogels zijn de grote verleiders, zonder erg blijf je aan de beeldbuis geplakt. Waar je van geniet, dat wil je beter leren kennen.

Tikkie

Het is zo vanzelfsprekend, dat elke lente de beelden uitgezonden worden. Vaak beseffen we niet wat er allemaal komt kijken bij ons Beleef de Lente. Camera's staan dag en nacht aan. Kilometers kabel liggen her en der in de grond. Beelden worden gestreamd naar een centraal punt en verzonden naar onze huiskamer. Een team van meer dan 100 vrijwilligers staat gedurende het hele seizoen klaar. Vandaar de nieuwe tab Tikkie, daarmee kunt u een kleine bijdrage geven aan Beleef de Lente.

Mens versus vogel

De vogel baltst, wij zingen en dansen. Man verleidt vrouw, als ze om eten bedelt, brengt man haar wat lekkers en maakt haar het hof. Mannen vragen vrouwen mee uit eten, soms leidt dit tot een verloving, een testperiode voor het huwelijk. Man vogel zoekt een geschikte nestplaats en vrouw keurt die goed. Hoe gaat dit bij ons?

Weg wezen

Hup naar buiten, test je kennis in de praktijk, ken en geniet. Vogels kennen begint met hun geluiden waarnemen. Vaak ontdek je een vogel door zijn zang. Combineer beeld en geluid, waarbij een vogelboek en kijker haast onmisbaar zijn. Zonder dat je het zelf in de gaten hebt, ken je al veel soorten. Pak eerst de gemakkelijke, zoals de zwaan boven dit blog, weet u al welke dit is? En hier onder ken je die? Als toegift een eerste soort, herken het vuurgoudhaantje. Al een stuk moeilijker, want wat is het verschil tussen een goudhaantje en vuurgoudhaantje? Al doende leert men het gedrag, de manier van vliegen, men herkent zijn geliefde plek. Vogelen een gezonde en leuke hobby.