Mars Gremmen | dinsdag 19 maart 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 972x

Wat een gebeurtenissen allemaal de afgelopen dagen! Het begon met het heugelijke nieuws dat het vrouwtje op de nestcam haar eerste ei had gelegd.
Aan monogamie doen lepelaars niet. Het mannetje van het achterste nest bespringt zijn buurvrouw. 16 maart. Op de headerfoto: nestcam, twee van de drie eitjes, 15 maart. Berkcam: eerste eitje, 17 maart.

Achtenveertig uur later volgde haar tweede, en nog eens achtenveertig uur later haar derde ei. Steeds rond 19:30. Een dame van de klok. In het lepelaarclubhuis werd intensief meegeleefd; iedereen wilde het moment van ‘baren' live meemaken! De fanatiekste kijkers hadden dat geluk. Zelf zat ik steeds óf net een blik op de berkcam te werpen, of zo snel mogelijk een reactie in de chat te schrijven, of een panieksprintje naar mijn gebakken aardappeltjes te trekken. Gelukkig hebben we de screenshots nog. En de filmpjes.

Storm

Dan was er nog die enorme storm. Waarbij iedereen zijn hart vasthield voor moeder Lepel met haar eitjes. Het nest weerstond echter de zware windstoten. Op de berkcam werd het ook heel spannend; de wipwappende berkstam zakte akelig ver weg, met een kant omhoog. Vooralsnog lijkt hij stabiel te liggen. Een pak van ons hart; want in het achterste nest was inmiddels ook een ei gelegd. Dichterbij in beeld werkte een ander paartje aan een nieuw nest. Wat ze ’s avonds beter niet hadden kunnen verlaten; de takjes werden steevast ingepikt door het broedende paar!

Overspel

Niet alleen diefstal is de lepelaars vreemd, het blijken ook nog eens notoire vreemdgangers te zijn. Het mannetje van het berkcamnest in aanbouw hoefde maar even te vertrekken om een tak te zoeken en het andere mannetje nam van de gelegenheid gebruik om met het achtergebleven vrouwtje te paren. Voor de ogen van zijn eigen vrouw. Er zijn er voor minder met een deegrol het huis uitgejaagd!
Was er sprake van een brute overmeestering, of straalde het voorste vrouwtje uit, voor mensenogen onzichtbaar: 'Moet bevrucht worden! Moet bevrucht worden!’ en pikte het achterste mannetje dat signaal op? Terwijl haar eigen man alleen maar dacht: 'Moet nest af hebben voordat vrouw een ei legt! Moet nest af hebben voordat vrouw een ei legt!’ Wie weet komen we er ooit achter…

Op maandag werd de soap onderbroken door een technische storing. Die hopelijk morgen verholpen is. Heel vervelend. Maar voor alle betrokkenen ook een moment om even bij te komen van alle lepelaarperikelen!

Gelepelde kleptomaan plundert het nest-in-aanbouw van zijn buren. 15 maart.

Lepelaar Alle Beleef de Lente blogs