naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Havik

Eerste huiszwaluw gesignaleerd!   *   Ook vierde ei van kauw Dongen gaat verloren...   *   Tweede kuiken bij lepelaar op voorste berknest   *   Opnieuw een tweede ei bij de kauw in Dongen   *   Man steenuil deed een broedpoging

Door Jan de Boer
It Fryske Gea

Springen van levensvreugde

Jan de Boer, It Fryske Gea | dinsdag 12 juni 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 299x

De levensvreugde straalt er vanaf. Het jong zit meestal alleen op het nest en vermaakt zich prima met sprintjes trekken, vliegoefeningen en… zijn eigen schijt wedstrijd.

Heb je het filmpje van Jonathan al gezien? In het begin bewoog het jong nog fragiel en onbeholpen, maar de jonge kuuk krijgt steeds meer controle over het lichaam. Zo heeft het jong totaal geen moeite om zijn prooi zelfstandig te verscheuren. Zodra het vrouwtje een prooi brengt, dan valt mij op dat het jong qua grootte niet zoveel scheelt met de ouder. Ik durf nog niet met zekerheid te zeggen of het een mannetje of een vrouwtje is, maar ik gok op een vrouwtje.

Groene bescherming

In deze periode kan er nog van alles misgaan met het jong. Het dier is natuurlijk een makkelijke prooi voor de zeearend, de steen- of boommarter kan langskomen en het jong kan ook uit het nest kukelen. Bedenk het maar. Gelukkig staat het nest volop in het groen van de bladeren. Hierdoor is er een prachtige schuilplaats voor dit jong.

Aan de wandel

Nu nog wandelt en sprint het jong op het nest, maar binnenkort begint hij de omgeving te verkennen. Ik ben benieuwd hoe lang we nog kunnen genieten van de capriolen van dit levenslustige jong.

It Fryske Gea