Binnenkort

Binnenkort

Rust

Roos Tol | donderdag 18 juli 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 938x

Het lijkt wel of de vogels ons alvast willen laten wennen aan het afscheid van de camera’s, zo rustig is het overal. De kuikens het nest uit. Komen af en toe nog even langs, voor een hapje – nee jong, doe het nu maar zelf - of een slaapje. Gelukkig nemen ze geen vuile was mee naar huis…

Zelf vind ik het altijd leuk om lege-nest webcams langs te gaan. Waar je dan ziet welk aantal mensen zit te kijken. Dat roeptoeter ik dan graag even hier in huis rond. “95 mensen kijken nu… naar een léég nest!” Hahahahahahaha. O ja, en één daarvan ben ik!

Rust?

Even dus een rondje langs de nog openstaande webcams gemaakt.
Zwaluwen: pleite. Eén van de ooievaar-ouders zit relaxed op het nest. Mezen en mussen bij de voedertafel. Hee, een slechtvalkjong met prooi, prachtig ingezoomd! En kijk nou eens, het kerkuilenpaar zit weer samen in de kast. Hebben die niet geleerd van de eerste leg – dat het kei- en keihard werken is?
Rustig? Ze gaan gewoon allemaal dóór! Niks rust.

Het Moment

Veel van wat we zien gebeuren, is een toevalstreffer. Je was nét op het juiste moment op de juiste plaats en je keek nét de goede kant op (al hebben we met de webcams natuurlijk weinig keus welke kant we opkijken). Dat is hier bij BDL en ook buiten op je eigen voedertafel, in je eigen omgeving, tijdens je eigen wandelingen. De ontmoetingen met alles wat leeft, beweegt, groeit en bloeit – die mijzelf het meest intens bijblijven, zijn de volkomen onverwachte, niet eens gezochte toevalstreffers.
Bij BDL hebben we daar de clipmakers voor. Waarvoor dank!

Gele vogel

Maar ik kom hier voor mijn rust dus ik keer terug naar de voedertafel, waar het De Dag Na De Sperwer al de hele dag behoorlijk rustig was. Kan ook te maken hebben met een overschot aan vliegende mieren en een leuk aanbod van andere insecten. Óf ik kwam gewoon steeds nét op het verkeerde moment.
Maar nu was het inderdaad overdadig stil. Geen mus, mees, merel, specht of kraai te bekennen.
Tsja. Tot die vreemde gele vogel in beeld kwam.
Nee, geen wielewaal.
Een grasmotormaaier.
Ik ga eens kijken hoe het bij de steenuilen is.
Zzzzzzzzzzzz……