Binnenkort

Ringen

Paul J. Marcus | maandag 1 mei 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 970x

De kuikens van ABN-AMRO zijn nu bijna drie weken oud en oud genoeg om te worden geringd.

Kruipers worden lopers.

De jongen worden op een leeftijd van rond drie weken geringd. Dan is aan de tarsus, het loopbeen, doorgaans goed te zien, of het kuiken een mannetje of een vrouwtje is. Vrouwtjesvalken krijgen een grotere ring aangemeten dan mannetjes, omdat vrouwtjes een stuk groter zijn en navenant grotere poten hebben. Een te grote ring is vervelend, een te kleine zou de poot kunnen afknellen. Als de pulli te jong zijn, valt niet vast te stellen aan het uiterlijk, om welke sekse het gaat. Wanneer de jongen ongeveer vier weken oud zijn, gaan ze staan en rondstappen: nu kruipen ze nog op hun tarsi. Ze kunnen nu dus nog niet zo snel weglopen richting de afgrond van negentig meter diep naar het plaveisel van de Beethovenstraat. Als ze eenmaal vier weken oud zijn, worden ze watervlug en dan kun je een kamikazevlucht van de jongen verwachten.
Volgende week moeten de jongen geringd worden. Ze worden gemeten en gewogen, het geslacht wordt vastgesteld en ze krijgen om elke poot een ring: een gewone aluminium ring met een code van het vogeltrekstation te Heteren om de ene poot en om de andere een kleurring, tegenwoordig wit - tot voor kort werd een kleur toegepast die voor oranje moest doorgaan - met een hopelijk goed afleesbare code. Zo wordt deze generatie bijgeschreven in de genealogie van de Nederlandse Slechtvalken.
 Vooropgesteld dat de code goed leesbaar blijft, kan de waarnemer uit de ringcodes opmaken, waar de vogel is geringd, wanneer dat gebeurde en hoe oud de vogel ten minste was ten tijde van het ringen. Tezamen met de gegevens over de biometrie, het kleed en de waarnemingshistorie, is een beeld te vormen van het leven van de vogel.

Ook binnen de bescherming van de kast is het leven voor een aspirant-superpredator tamelijk riskant.

Al ver voordat de jongen vliegvlug zijn, staan ze bloot aan tal van gevaren. Zo hoog boven alle gewoel verheven in hun ongenaakbare veste zouden de valken onkwetsbaar moeten zijn. Dat zijn ze niet. Op de ABN-AMRO kwam deze keer een ei niet uit. Het voltallige drielegsel op de ING bij Amsterdam Arena verdween enkele weken terug op mysterieuze wijze. Afgelopen week stierf een van de twee jongen op de Centrale Hemweg en een van de vier jongen op het Afval Energie Bedrijf. Er zit nu een bovendien een kleintje bij, een nestdotje, dat het ook wel niet zal halen. Als de jongen eenmaal goed in de veren zitten en eindelijk op de wieken gaan op een leeftijd van zes weken, kan het weer misgaan. Dan is het mogelijk dat het jong op een onmogelijke plek landt, waar het alsnog omkomt. De eerste Slechtvalk die ik ooit zag uitvliegen, dook na een uiterst korte vlucht zonder dralen in de hete uitlaat van de gasturbine aan de Hemweg.