Binnenkort

Binnenkort

Rijk aan vogels

Bernice Goffin | zondag 5 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 764x

De koolmees is een schoolvoorbeeld van een tuinvogel: in de meeste tuinen laat hij zich wel eens zien. Toch zijn zelfs de meest algemene tuinvogels zeker niet met elke tuin tevreden. Hoe kun je zorgen voor meer vogels in je tuin?
Onze koolmeeskast, ongeveer in het midden van de foto, is omringd door groen (foto van oude kast)

Groen, groen, en nog meer groen!

De tuin van Peter, waar onze camerakast hangt, is een perfect voorbeeld van een vogelrijke tuin. Er is veel groen: een mooie variatie aan gazonnetjes, bloemen, struikgewas en bomen. Hierdoor is er veel verschillend voedsel te vinden (denk aan wormen, insecten, zaden en vruchten) en is er voor iedere vogel wat wils. Bovendien biedt het struikgewas goede nestgelegenheid voor een aantal vogelsoorten en een veilige verstopplek voor bij gevaar. Groen is essentieel voor een vogelrijke tuin. En zien al die prachtige planten en bloemen er ook niet veel mooier uit dan grijze tegels?

Rommel is geen rommel

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. De een ziet een rommelig hoopje takken en een veldje onkruid, de ander ziet een paradijsje waar tal van insecten op af komen. Deze insecten kunnen dan weer als voedsel dienen voor vogels. Bovendien verdienen de insecten zelf ook wel een steuntje in de rug: het gaat niet goed met ze in deze wereld van pesticiden en intensieve landbouw. Wat mij betreft is een takkenwalletje of een veldje ‘onkruid’ dus absoluut geen rommel!

Klein maar fijn

Natuurlijk kun je de vogels ook helpen door zelf voedsel en nestgelegenheid te bieden, bijvoorbeeld door een voedertafel of een nestkastje. Ook in de kleinste tuintjes, of zelfs op een balkon, is dit mogelijk. Denk dus zeker niet dat je een grote tuin moet hebben om iets te kunnen doen voor de vogels en andere dieren om je heen. Iedereen kan een steentje (of beter gezegd, een plantje) bijdragen!

Meer informatie?

De website van de Vogelbescherming biedt veel informatie over het vogelvriendelijk inrichten van je tuin. Pas wel op als je nu gaat klussen in de tuin: sommige vogels hebben inmiddels namelijk al een nest en verstoring kan er zomaar toe leiden dat oudervogels het nest verlaten. Kijk dus eerst goed of er geen vogels in de tuin nestelen voordat je begint met klussen.

Wow, die silo's werken goed! Hoeveel meesjes tel jij? Foto Bernice Goffin