Binnenkort

Binnenkort

uitgekomen ei onder het nest

Door Arda van der Lee
STORK

Reserve jongen

Arda van der Lee, STORK | donderdag 11 mei 2023 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 177x

Op het nest is geen beweging meer te bespeuren bij drie van de vijf jongen. Het kleinste jong ging als eerste dood, al snel gevolgd door nummer 2. Het derde kuiken probeerde het nog wel, maar met twee grotere kuikens als concurrent bij het eten lukte het niet om voldoende voedsel binnen te krijgen.

Het grootbrengen van de jongen is een wankel evenwicht, zeker de eerste weken. Het weer speelt daarbij een grote rol. Regent het te weinig, dan hebben de ouders grote moeite om de eerste weken voldoende regenwormen te vinden. De grond is dan keihard, vind daar maar eens wormen in. Regenwormen zitten barstensvol eiwitten, ideaal voor de piepkuikens. Daarna kan langzamerhand worden overgeschakeld op grotere prooien. Dit jaar lukken die regenwormen wel, met al die regen.

Teveel regen

Maar de grote hoeveelheid regen de afgelopen dagen zorgde juist voor problemen. De ouders lopen door natte weilanden, op zoek naar voedsel en komen daardoor kletsnat terug op het nest. De 'broedende' vogel lukt het nog wel om op de groter wordende jongen te zitten, maar ze worden wel nat. En ook het nest met de 'warme' voering wordt natter en natter. De kuikens worden daardoor toch ook vochtig. Ze verkleumen, raken onderkoeld, kunnen daardoor niet meer goed bewegen en eten. Deze combinatie van regen, kou en daardoor geen voedsel is hen nu fataal geworden.

Reserve jongen

Dat de jongste, dus kleinste kuikens het vaak niet redden weten we inmiddels door de camerabeelden op de nesten de afgelopen jaren. Zelfs als de omstandigheden optimaal zijn, vliegen er nooit vijf kuikens uit op één nest. Zoveel hongerige bekken van eten voorzien lukt de ouders nooit.  Alleen de jongen die gezond en sterk zijn overleven. Vaak zijn dat de oudsten, omdat zij net een voorsprong hebben op de anderen. Het voedsel wordt nl. niet eerlijk verdeeld door ooievaar en ooiemoer, maar gewoon in het nest gekwakt. Wie het eerst komt …… en de kleintjes hebben het nakijken. Dus spreken wij van reservejongen.
Dit is een prachtvoorbeeld van het begrip ‘Survival of the fittest’. Maar leuk om te zien? Niet echt, we worden er allemaal treurig van, zo’n klein dapper kuukje dat het niet redt.

En bij mij op het nest? Vanuit het zolderraam zie ik af en toe 2 kopjes die om eten bedelen. Maar wat er verder in het nest gebeurt? Wil ik het wel weten?

dood kuiken archief 2021