naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Kauw

Zwarte stern

Holenduif

Geen broedsel

Geen broedsel

Jonge ZWARTE STERN is nu vliegvlug!   *   Ook tweede jonge OOIEVAAR maakt eerste vlucht!   *   Jonge OOIEVAAR maakt eerste vlucht!   *   Hoe waardeert u BELEEF DE LENTE? Vul de enquete in!   *   KERKUIL vrouw weer terug in nestkast

Door Engbert BDL
BDL vrijwilliger Bosuil

Prooien en eileg

Engbert BDL | zondag 11 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 142x

Na alle verwennerijen van de laatste dagen zal het vrouwtje uiteindelijk zelf bepalen wanneer ze daadwerkelijk met eileg en het broeden begint. Alle rituelen vooraf hebben we inmiddels via beeld en geluid zo goed en zo kwaad kunnen vaststellen.

De aanvoer van prooien is wel bepalend voor de eileg in het algemeen, want  als er onvoldoende prooien zijn, gaat het vrouwtje sowieso geen eieren produceren. Tevens zijn vogels in staat om te bepalen dat na het uitkomen van de eieren er voldoende prooien moeten zijn om de jongen te kunnen voeden.  Dit geldt voor alle vogels, dus niet alleen voor uilen en roofvogels maar ook voor bijvoorbeeld de kool- en pimpelmees.

De Daltons

De eileg van de meeste soorten vogels loopt over het algemeen volgens een vast patroon.

De uilen en roofvogels doen het normaal gesproken om de dag, en broeden meestal ook vanaf het begin. Hierdoor krijg je een aflopende leeftijd van de jongen, de Daltons zullen we maar zeggen.

Zangvogels leggen elke dag een ei en beginnen met broeden als alle eieren gelegd zijn. Hierdoor komen ook alle jongen tegelijk uit en zijn dan ook alle tegelijk vliegvlug. Als er dan niet voldoende rupsjes zijn dan vinden wij bij nestkastcontroles ook verlaten legsels, omdat de ouders dan niet in staat zijn alle jongen te voeden.

Engbert