Binnenkort

Binnenkort

Pratende Eieren en Puntige Snavels

Pieter van den Assem | woensdag 20 mei 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 810x

Op het eerste gezicht lijkt alles rustig te gaan, vrouw kerkuil broedt stevig door op haar drie eieren, echter is dit de kalmte voor de storm. Zodra het eerste kuiken zich door de eierschaal breekt moet man aan de bak, maar hoe breekt zo’n fragiel klein kuikentje door die dikke kalkschaal heen?
Fotograaf : mihakrofel

Telkens verrast!

Keer op keer sta ik versteld van de dingen die ik lees over vogels, je denkt als blogmaker zowat alles gelezen te hebben wat betreft vogels, maar ze blijven mij (en de andere blogmakers vast ook) verrassen. De kerkuil broedt nu al bijna een maand op haar eerste ei en het zal dus niet lang meer duren voordat we een glimp gaan zien van het eerste kuiken. In het ei zelf gebeurt ook ontzettend veel, de foetus ontwikkelt vleugels, poten, een snavel en… een eitand!

Hebben vogels tanden?

Een eitand, een woord dat je niet zo snel verwacht bij vogels, maar ze hebben het toch echt, naja hadden het. De foetussen van vogels ontwikkelen in de eindfase een tand boven op hun snavel. Eierschalen zijn erg moeilijk te breken, dit is fijn voor vrouw kerkuil die ze regelmatig moet keren, maar minder fijn voor het kuiken wat erin zit. Door middel van de eitand krassen ze aan de binnenkant een gat of zwakke plek in de eierschaal en breken er uiteindelijk door heen.

Piepende Eitjes

Zelfs van binnenuit weten de kuikens te ’communiceren’ met hun ouders, het kuiken kan, terwijl het nog in het ei zit tikkende geluidjes maken wanneer het kuiken bijna uit het ei komt. Deze geluiden zijn volgens wetenschappers zelfs door mensen te horen, het is echter niet zeker of deze geluiden worden ontvangen door ma kerkuil, een hypothese van onderzoekers is dat deze tikkende geluiden gebruikt worden om met andere kuikens in het ei te communiceren om rond dezelfde tijd het ei uit te kruipen (Rumpf, 2010). Zodra de kuikens het ei uit zijn gekropen verdwijnt dit tandje al gauw. Het zal niet lang meer duren voordat we het eerste kuiken te zien krijgen.